11 januari 2007

hur queer är din stad?

Idag har jag blivit intervjuad till samhällsgeografen Erik Jönssons c-uppdats om "HBTQ-personers upplevelser av staden". Jag gillar att vara informant/respondent för man får oftast börja fundera på något man inte tänkt så mycket på tidigare. Erik ställde frågor om tillträde till det offentliga rummet och var det känns tryggt att vistas osv. Och bjöd på choklad.

Det vettigaste jag funderade kring var nog varför allt boende är anpassat för singlar, par eller kärnfamiljer. Var är dubbelboenden för t ex två samkönade par som skaffar barn ihop? Var är sovrummet för de fyra makarna som lever ihop? Var är det centrala storfamiljshuset? Jag känner att en kolumn är på g.

Andra bloggar om samhällsgeografi, queer

1 kommentar:

  1. Anonym02:35

    Jag kan bara hålla med dig om att det finns ett grymt underskott på vettiga boenden! Jag tycker F! har en del bra förslag om samhällsbyggnad/planering i stort.
    En sak jag reagerat på är: Jag delar ju en lägenhet med min bästa polare, vilket ju är en väldigt vanlig form av boende. Ändå är tvåor konstruerade för att där ska bo par. Ett stort rum (som antas vara vardagsrum) och ett litet rum innerst (som antas vara sovrummet). Om man nu händelsevis gärna slipper att dela sovrum (vi har gärna var sitt rum), innebär det att den ena av oss är förskaffad till vardagsrummet vilket möjligen låter oproblematiskt, men i praktiken ju faktiskt innebär att min polare får sova utan dörr till sitt rum, att var gång jag går upp på natten och pinkar eller fixar en macka så riskerar jag att väcka honom.
    En jävligt tvåsamhetsnormativ lägenhet, vill det säga.

    Skriv en kolumn! Det tycker jag verkligen!

    SvaraRadera