6 oktober 2006

en ny regering

Moderaterna har lanserat sin regering, med stödpartierna C, Kd och Fp som får varsitt departement att experimentera med. För ett tag sen spekulerade jag i hur en borgerlig drömregering skulle se ut. Jag drömde om namn som Wijkman, Lindén och Ohlsson.

Nu får vi istället (som jag befarat) folkpartister på integrations- och utbildningsposterna. (Visst, Rojas är borta men Sabuni faller inte långt från trädet). Och vi får (som jag befarat) Kd på socialministerposten. Alla riktigt tunga poster är moderater, inklusive bistånd och migration. Enough said. Bye bye 1% bistånd och en framtida flyktingamnesti.

Så blir jag personligen besviken att Malmömoderaten Tobias Billström blir belönad med en ministerpost över huvud taget. Han har såna dagisfasoner för sig är han debatterar så jag förstår inte att han kan bedömas vara mogen ett sånt updrag.

Dock - Carl Bildt som utrikesminister ser jag faktiskt försiktigt fram emot. Och så sätter jag mitt hopp till centerpartisterna Andreas Carlgren och Åsa Torstensson som miljö- och infrastrukturministrar. Och det ska bli spännande att se Maud piska oss till ivriga bävrar.

Uppdatering: Zaida är redo att dissekera. Linnea och John pekar på att Alliansregeringen faktiskt är den första regeringen med öppna HBT-personer i (två stycken till och med, varav ingen kvinna eller transperson). Och Jimmy är i princip släkt med miljöministern.

7 kommentarer:

  1. Jag är så överens med dig angående besvikelserna på posterna och framförallt i fallet Billström - det är så tråkigt att lyssna på honom eftersom har saknar politiskt budskap...eller jag får väl säga att han saknar förmåga att presentera hur hans parti ska hantera något men är riktigt skicklig på att säga "Sossarna är dåliga". SUCK!

    SvaraRadera
  2. Jag visste absolut ingenting om Billström innan, hade aldrig hört talas om honom.

    Instämmer i det mesta - inte minst vad gäller Bildt och Carlgren. Torstensson känner jag inte till, och jag vet knappt vad infrastrukturfrågor handlar om...

    Grattis! (på födelsedagen, inte till den nya regeringen)

    Ask istället för Pehrson verkar positivt. Kände inte till det om henne.

    Har också kommenterat valen av statsråd.

    SvaraRadera
  3. Infrastruktur är vägar och järnväg och sånt. Det behövs samsyn mellan miljö- och infrastrukturministern, därför var det bra att C fick båda.

    Men var det här inlägget (Grattis och allt) verkligen till mig och inte till frökan Catalán?

    SvaraRadera
  4. Avslöjad! Det blev lite fel när jag skrev kommentaren (skulle kopiera länken till min blogg, råkade tydligen kopiera allt). Pinsamt. Men fyllde inte du år för ett tag sedan? ;-)

    Anade att infrastruktur har med det att göra, så jag köper ditt resonemang. Min flickvän uppmärksammade mig på att miljöministern inte är kusin till hennes pappa, utan syssling ("i princip släkt" stämmer bra ändå). Jag tog bort skvallret från min blogg.

    SvaraRadera
  5. Jag är en hund. ;-(
    (Finns den smileyn?)

    SvaraRadera
  6. Det är skillnad på kompetens och att dela åsikter. Jag tror Bildt är väldigt bra på att bedriva moderat utrikespolitik.

    SvaraRadera