3 augusti 2006

könsperspektiv, guillou

Jag har ingen åsikt i valet av invigningstalare. För mig inleds veckan på måndagen på Pride House (i år av Tiina Rosenberg) och parkens invigning är mer ett sätt att få mediauppmärksamhet. Något som de lyckades med.

Men jag tycker inte det var särskilt lyckade tal av varken Adamo eller Guillou.

Adamo lyckades transexkludera redan i sin första mening, "jag tänker inte säga HBT, det låter som en sjukdom, jag tänker fortsätta kalla er gay!"
Och Guillou måste ha slagit rekord i saknat könsperspektiv, "Hatet mot den andre för hans hudfärg, hans religiösa tro, hans kultur eller hans kärleksliv genereras runt om i världen med kalkylerande beslutsamhet..."

4 kommentarer:

  1. Anonym11:54

    Oj, vad förvånad jag blir.

    SvaraRadera
  2. "Man kan inte bevisa att man inte är homofob" (Guillou i Metro)

    SvaraRadera
  3. Har inte Guillou ett könsperspektiv? Han pratar ju om män hela tiden... ;-)

    SvaraRadera
  4. Anonym17:17

    Nej, inte bara om män. I Rapport igår kallade han sig själv landets mest sextrakasserade person sedan drottning Kristina...

    SvaraRadera