27 februari 2006

filmkrönikan

känner att det var dags att summera årets filmupplevelser.

bra film:

münchen: stark och engagerande om hatspiraler, grupptillhörighet och identitet. tror jag får ut mer av den nu än om jag sett den innan jag läst på IMER. eric bana imponerar. favoritfilm so far. 4/5 (bio)

storm: sköna tv-spelsgrepp, nytt för svensk film(?). lagom mystisk och drömsk, lite samma stuk som favorit-serien de drabbade. 4/5 (bio)

narnia: gjorde mig inte besviken, trots att jag slukat böckerna. storslagna äventyr brukar inte vara min grej, men jag ryste av vissa scener och myste av andra. 3/5 (bio)

dålig film:

brokeback mountain: överskattad epos som jag trodde kretsade kring avgörande ögonblick men istället var ett gnetande mellan två cowboys som inte kan bestämma sig. endast fotot imponerar. 2/5 (bio)

valiant: animerad dynga om en duva from the creaters of shrek. krigsromantiserande och patriotisk. 1/5 (dvd)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar