27 februari 2006

den nationalistiska guld-hysterin är över

och glad är jag för det.

inget tar fram det värsta i svenskarna som internationella sportsammahang. jag förstår inte storheten i att det blågula laget kommer först i en lek. varför alla dessa förstasidor? varför detta engagemang? folk klagar på att det är svårt att "ta till sig" orättvisorna i världen och politiska frågor för att det är "så långt borta".
tja, men turin är inte direkt nästgårds det heller.

blev upprörd igår och skrev en kolumn om att ungdomsidrott står för allt jag föraktar i livet. kommer snart i en stockholms fria nära dig.

8 kommentarer:

  1. Anonym14:38

    Oh. Jag tror jag älskar dig ändå.

    SvaraRadera
  2. Anonym16:01

    Även om jag inte är någon idrottsfantast så tror jag att engagemang är viktigt var den än finns!
    kram från m

    SvaraRadera
  3. Men det finns väl rätt uppenbara fördelar i att människor engagerar sig i föreningar och gör saker tillsammans? Om jag minns min gamla statsvetenskap rätt kom Robert Putnam fram till att idrott förbättrar demokratin och det politiska deltagandet.

    Jag börjar känna att idrottsförakt är något som medelklassen spottar i arbetarklassens ansikte, men jag har inte tänkt ut något smart och hållbart att backa det med. Vänta du bara.

    SvaraRadera
  4. Anonym19:10

    Ojoj, Anders. Det här var det bästa jag läst på länge! Sport är ondska.

    SvaraRadera
  5. ungdomsidrott kan ju vara jättepositivt både för folkhälsan, föreningsarbete, vänskap och det ena med det andra. Det är när det börjar elitsatsas som det går snett, när man spelar för att vinna snarare än för att det är roligt och bra motion..
    Det viktigaste är nog att byta ut mycket av tiden som ägnas åt iakttagande av sport till deltagande istället. Då tror jag folk vore mkt hälsosammare och gladare.

    SvaraRadera
  6. Fred: Visst, jag tycker folk får göra vad de vill. Men jag tycker att det är fel att kommunerna subventionerar just idrott så kraftigt. Absurda summor om man jämför med andra fritidssysslor.

    Kristin: Idrottsföreningar är en av de vanligaste inkörsportarna till supande. Bara för att balansera folkhälsoargumentet.

    Och vad kul att mamma börjat kommentera. Men ditt argument är lite svagt, bättre kan du!

    =)

    SvaraRadera
  7. va? verkligen? supande och idrott? Från min åttaåriga erfarenhet av fotboll så har jag inte sett någon koppling alls. Helt ärligt. Snarare att tränarna är strikta med att man INTE ska dricka något dagen innan match eller så. (däremot ser jag kopplingen mellan att titta på sport och dricka öl, men bland folk som faktiskt spelar har jag inte upplevt det, eller hört nån annan nämna det ens..)

    SvaraRadera
  8. Malmö högskola låg bakom rapporten "Idrott & alkohol" som kom i mars 2005.

    Short version: www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9401413.asp

    SvaraRadera