8 december 2005

back in the debatt

Jag har inte debatterat sen innan sommarn, så jag blev helpepp när GU blev inbjudna till Rädda barnens ungdomsförbund kväll om barnkonventionen. Om man säger såhär, skillnaderna i svensk politik blev tydliga. Moderatorn uttryckte det ungefär såhär halvvägs, "Vi har hört väldigt lite om hur ni faktiskt jobbar med barnkonventionen, Grön Ungdom har berättat vad de gör men ni andra har inte sagt så mycket."

När SSU:aren försökte haka på mina förslag att han också ville sänka rösträttsåldern, sänka momsen på rättvisemärkta varor och reglera marknaden utifrån ett barnperspektiv undrade jag om han verkligen hamnat i rätt parti, då (s) aktivt motarbetar de förslagen. Hans svar var att han inte var med i Socialdemokraterna, utan bara i SSU och att deras lokala klubb minsann fick tycka vad de ville.
Det blir lätt lite fånigt att diskutera med andra ungdomsförbund som leker radikala alibin åt sina respektive partier. Det är ju inte ungdomsförbunden folk ska rösta på...

Stannade som enda partist kvar efter debatten och diskuterade samarbeten RBUF + Grön Ungdom i valrörelsen. På g är ett helgseminarium om jämställdhet och ett nätverk om sänkt rösträttsålder.

2 kommentarer:

  1. Du är bäst anders! Ut och debattera mera. Hur många medlemmar värvade du? :) Det vet du förvisso kanske inte än, det kan nog droppa in en del efteråt.

    SSU är tragiska.

    peace.

    SvaraRadera
  2. =) Vet inte om jag värvade några medlemmar, men jag tror det blev en tydlig positionering och RBUF är värsta heta organisationen att samarbeta med.

    pepp pepp!

    SvaraRadera