17 november 2005

Gubbe!

Ikväll var jag på manifestationen "Män mot våldtäkt", en smakfullt arrangerad sak med facklor, utan slagord. Först blev jag lite förvånad att jag inte kände nån där, när man umgås med IMER-studenter och politiskt engagerade människor. Sen insåg jag att jag inte umgås med så många män.

Och att det finns en anledning till det.

Precis innan vi ska traska från stortorget har en kille problem med sin fackla, som brinner för mycket för att han ska kunna hålla i den. Varpå en gubbe säger "Är du vekling? Är du tjej?" och skrockar. Jag blev så jävla förbannad. Några sekunder höll jag det inne, men sen tog jag mitt feministiska ansvar och synliggjorde.
- Ursäkta, tycker du verkligen att det där skämtet var lämpligt? Och här??
- Va??
- Du kallade honom "vekling, tjej", som att tjej vore nåt vekt och dåligt?
Han mumlade nåt om att det menade han inte alls, jag förstod inte ironi, jag skulle göra det när jag blev äldre och att det inte var nån idé att diskutera det längre.

Sen gick han stolt i tåget, som den fantastiska man han var.

Det är sällan man får möjlighet att använda sig av "säg ifrån när du hör sexistiska skämt". Man kanske borde umgås mer med män.

1 kommentar:

  1. Gubben dissar Anders. Jag gillar'n.
    (och hans enastående blog)

    SvaraRadera