4 september 2009

en 21 km penisförlängare

Jag är ju medveten om att medelålders män med makt gillar penisförlängare, men 21 km motorväg? Är inte det att ta i? (twitter)

Alltså, Förbifart Stockholm. Det mesta har ju redan sagts. Vissa saker redan för ett och ett halvt år sedan, som Isobels grymma Expressen-ledare. MP listar våra fem huvudanledningar att säga nej till Förbifarten här.

Okej, fråga - hur många gånger har du åkt/kört genom Stockholm för att du ska genom stan? Mig veterligen har det aldrig hänt mig. Rätt få av de jag frågat de senaste dagarna också. En försvinnande liten andel. Ca 1% har man kommit fram till i de officiella mätningarna. Vi bygger alltså Sveriges dyraste vägprojekt någonsin för 1% av trafiken?

Men det är ju tunga och stora lastbilar, säger någon. Ja, visst. Lastbilstransporter skulle kunna vara en målgrupp för Förbifart Stockholm. Men är vår vision om samhället om 10-15 år (när åbäket är färdigt) att vi fortfarande ska transportera gods på vägar? Nej, tanken var väl att vi skulle kunna flytta över godstransporter till tåget. (Men då behöver vi bygga Norrbotniabanan och andra stora järnvägsprojekt. Och finns det pengar till det nu efter att vi byggt förbifarten? Nej, precis.)

Det verkar onekligen som att det är OK att vara helt antiintellektuell i debatten om infrastruktur.

Problemet är trängsel på gatorna inne i Stockholm. Men det beror ju på att för många tar bilen in i stan - och att av de så åker alldeles för många ensamma i sina bilar. Det vi behöver är fullgoda alternativ till bilen, som att ställa den vid en pendeltågstation och hoppa på ett snabbt, fräscht tåg med gott om plats och sen byta till en t-bana som gick fram till sin arbetsplats. Då finns det också plats för alla som faktiskt behöver åka bil inne i stan. Transporter, taxibilar, sjuktransporter och färdtjänst, kollektivtrafik och de få procent som inte på något sätt kan ersätta sin privatbilism med kollektiva medel. Och så behöver vi höjda trängselavgifter (i alla fall för att åka in i stan) för att stimulera det ändrade beteendet.


Och det är alltså "originalet" Centerpartiet som är ansvarig parti för det här åbäket till motorväg.

I MIljöaktuellt får "miljöminister" Carlgren frågan direkt: "Tycker du att Förbifart Stockholm är det bästa klimatalternativet?"
- Tveklöst ja.
Godnatt.

Carlgren försöker vara hipp när han i morgonsofforna säger att "det är helt gammalt det här med att vägar skapar utsläpp" och att Maria Wetterstrands argument är "gammaldags" - men det är ju Vägverkets och regeringens egna siffror vi pratar om. Ökad trängsel, ökad bilism, ökade utsläpp. News flash, Centerpartiet - vi kommer inte att kunna ersätta drivmedel för hela den svenska bilparken med el och biodrivmedel. Och ännu mindre eftersom sittande regeringen tar bort alla morötter för att öka miljöbilens andel av bilkonsumtionen.


Det "radikala alibit" CUF hejar bara på koldioxidmonstret och tycker att miljörörelsen "obstruerar". Men SJÄLVKLART obstruerar miljörörelsen. Något annat vore väl jävligt märkligt. Regeringen satsar alltså, i finanskris- och klimatkristider minst 30 miljarder kronor på att bygga en motorväg.


Fler (i urval): Yvonne, Christian, Heiti, Linn

1 kommentar:

  1. Anonym19:24

    min förslag att skaffa 2 bilar en från hemmet till nära avgift sedan gå en bil o ta 2a bilen fortsätta till jobbet ......................................................................

    SvaraRadera