30 juli 2009

männen och objektifierandet

Ett par gånger när straighta killkompisar följer med på gayklubb eller på fester med mycket bögar har de reagerat på att de blir raggade på. Oftast blir de bara smickrade, men jag har också hört kommentarer som att bögar är så "på" och att de känt sig objektifierade. Det har funnits en underton i att bögar översexualiserar.

Jag har varje gång frågat hur de tror att det är att som straight tjej komma in på ett heteroställe. Då brukar det klicka. Det handlar inte om att de är bögar, det handlar om att de är män. Och om heteronormen.

Micke Kazarnowicz påminner om samma sak i en rapport från gårdagens öppningskväll av Pride Park.

2 kommentarer:

  1. Anonym15:53

    Du har inte varit på ett heteroställe
    märker jag!
    Idag 2009 och en massa år tillbaka är
    tjejer lika mycket "av eller på"
    som killarna.
    Det verkar som du sprider fördomar
    omkring dig och det förvånar mig.
    Generaliseringar är oftast helt fel.

    SvaraRadera
  2. Min erfarenhet av krogen är iaf att tjejer blir objektifierade i mycket större utsträckning än killar. Visst finns det mycket tjejer som är "på" och flörtar men då brukar det inte handla om att ge komplimanger för killens utseende utan om att göra sig så attraktiv som möjligt. Killen är "köparen" och tjejen objektet som ska marknadsföra sig själv. Visst är det generalisering, men också sanning. Det är inte ofta en tjej fortsätter stöta på en kille om hon får tydliga "dissar".

    Visst är de smickrande när man får beröm, men jag tycker det är jobbigt att jag alltför ofta känner mig som ett objekt när jag är ute.

    SvaraRadera