2 februari 2009

vill du läsa matte på kinesiska, Fredrik Malm?

Precis som Maria Wetterstrand bloggade om för en vecka sedan så föreslår en arbetsgrupp inom Folkpartiet, bestående av bland andra Christer Nylander och Fredrik Malm, att grundskolan inte ska tillåtas ha ämnesundervisning på elevernas modersmål.

Den senare skriver: "Om elever inte tidigt lär sig svenska får de problem senare i livet" och förutsatt att eleven bor i Sverige så är ju det ett korrekt antagande. Men låt oss säga att Fredrik Malm vore i skolåldern och migrerade till Kina. Skulle han då prestera bra i matte efter något år? Vore det inte rimligt att en del av matteundervisningen skedde på svenska tills hans kinesiska utvecklats, så han slipper komma efter alla sina jämnåriga klasskamrater?

Många studier visar dessutom att elever som delvis läser ämnen på modersmål blir bättre i de ämnena, sitt eget modersmål och dessutom bättre på svenska än de hade varit annars. Enligt språkforskare tar det ca 6-8 år för de flesta att ta till sig ett nytt språk till den grad att man kan studera abstrakta ämnen som matematik på det.

De Gröna vill istället, i samklang med pedagogisk forskning, öppna upp för försöksverksamhet för utökad ämnesundervisningmodersmål för att se om det kan ge bättre skolresultat för elever med utländsk bakgrund.

Christian Nylander påpekar dessutom på sin blogg att de nationella minoriteterna är undantagna från förslaget. Det väcker en annan fråga inom folkpartistisk logik: Hur kan det vara god pedagogik att lära sig ämnen på sitt modersmål finska eller samiska, men dåligt att lära sig på sitt modersmål spanska eller arabiska? Är det inte lika viktigt att samer kan svenska som att araber kan det?

Victor Bernardtz (som äntligen börjat blogga igen kommenterar:

"Det går inte att tolka arbetsgruppen på annat sätt än att arabiska i sig är ett dåligt språk, som vi inte ska ha i Sverige."
Folkpartiet återanvänder sin gamla taktik att släppa ett radikalt förslag som får massiv kritik och sedan landa i någon slags messmörsposition: huvudspråket i skolan ska vara svenska. Ursäkta? Vad betyder det?

Lyssna på debatten mellan Maria Wetterstrand och Christian Nylander i Studio Ett eller i TV4 Nyhetsmorgon imorgon bitti (ca 7.45).

Fler: Liberalerna Svd-bloggen, "Tankens svindlar" och Isobel Hadley-Kamptz, gröna bloggarna Maria Wetterstrand, Per Olsson, Carl Högfeldt, Heiti Ernits och Jakop Dalunde och rödingarna Arvid Falk och Rossana Dinamarca.

3 kommentarer:

  1. De Gröna är verkligen riktigt superbra i vår ståndpunkt i den här frågan!

    Men ditt påstående "Är det inte lika viktigt att samer kan svenska som att araber kan det?" vill jag skicka med en fråga. Är det inte viktigast att först lära sig det språk som man har mest nytta av i den konkreta vardagen? Varför skall araber som flyttar till Tornedalen eller Jokkmokk lära sig svenska på en gång? Det talas ju inte svenska i vardagen överallt i Sverige.

    SvaraRadera
  2. "Men låt oss säga att Fredrik Malm vore i skolåldern och migrerade till Kina. Skulle han då prestera bra i matte efter något år? Vore det inte rimligt att en del av matteundervisningen skedde på svenska tills hans kinesiska utvecklats, så han slipper komma efter alla sina jämnåriga klasskamrater?"

    Men det argumentet kan du ju använda om vilket ämne som helst. Varför skulle jag i så fall överhuvudtaget behöva lära mig kinesiska? Jo, av det skälet att jag inte skulle kunna navigera i samhället om jag inte behärskade språket i landet.

    SvaraRadera
  3. Anonym07:10

    Det beror ju på i vilken del av landet Kina Malm är? (Det finns ju några hundra språk som är aktuella.)

    SvaraRadera