6 juli 2008

på politikerfestivalen

Nu har jag anlänt till Visby hamn och traskat fram till mitt boende, sitter och skriver vid ett litet köksbord och tittar ut på den lummiga innergården. Det är folkpartistiskt väder, det duggar över Almedalen ikväll (alla vattenfyllda testballonger som spruckit?).

Jinge bloggdissar Almedalen och skriver att "alla vet att det hela handlar om ett mediejippo". Så jag tänkte ta tillfället i akt och härmed även bekräfta att Jonas Gardell är homosexuell och att Sverige och Finland en gång i tiden hade samma kung.

Almedalen har aldrig handlat om att politiker ska träffa Folket. Och det är klart att Almedalen 2008 är ett mediejippo. Nästan alla deltagande aktörer har någon slags plan för att nå ut medialt med sitt budskap som de har med sig. Den här veckan är vi alla lobbyister, alla tycker vi att just våra frågor är de mest angelägna att folk tar till sig just nu.

Men Almedalen är också en festival. Tänk Hultsfred fast politikerstyle. På stora scenen spelar Jan Björklund som förband till Maria Wetterstrand. På klubbscenen håller RFSU ett seminarium och sedan DJ:ar Sture Nordh. Mellan alla shower vallfärdar politiker, mediefolk och lobbyister från hela spektrat - dricker öl, pratar, minglar, debatterar, hånglar och bränner sig i solen.

2 kommentarer:

  1. 50 spänn på att det blir sol på torsdag!

    SvaraRadera
  2. Anonym12:43

    Jag hittade http://yaika.se som sänder Almedalen live.

    Jag tänkte det skulle va kul att nämna för andra som inte kunde närvara.

    Erik

    SvaraRadera