19 juli 2008

hej tomas

Jag tycker om Tomas Melin. Han var bjuden hem till mig för att fira midsommar i år. Han ligger i min telefonbok, adressbok och bland de översta i min blogroll. Jag räknar honom till mina vänner.
Därför tycker jag att det är tråkigt att han hux flux bestämmer sig för att skriva ett långt mp-kritiskt blogginlägg om FRA med utgångspunkt i ett citat av mig, med en massa frågetecken som han kunde ha fått räta ut om han hade slängt iväg ett mail först.

Tomas undrar i princip varför flera miljöpartister använt "massavlyssning" istället för "signalspaning" i tal och blogginlägg och tror att den gröna strategin idag är att hålla tyst i FRA-frågan till efter 2014 genom att begrava den i en utredning.

På fråga a) svarar jag att partiet idag inte bestämt sig för huruvida företeelsen "signalspaning" (= "övervakning av elektronisk kommunikation genom avlyssning") skulle kunna användas till seriös riktad avlyssning (som partiet är för, i fall där det handlar om brottsmisstankar). Det är just därför vi vill ha en bred parlamentarisk utredning. Vilken slags signalspaning ska vi ha, om någon, och vilka myndigheter ska ha befogenhet att använda det - och under vilka förutsättningar. Varken den förra s-regeringen eller den nuvarande alliansregeringen har gjort någon ordentlig utredning och därför hamnat i två lika dåliga förslag.

På fråga b) svarar jag att riksorganisationen jobbat ganska mycket med att försöka hålla liv i vår profil i frågan om FRA och att det vore bara korkat att inte fortsätta jobba med den här och andra integritetspolitiska frågor externt de kommande åren.

Tomas får gärna höra av sig direkt om han har fler farhågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar