3 mars 2008

när havet tystnar

Jag har börjat läsa höstens stora fiskbok Tyst Hav som systematiskt går igenom Sveriges och EUs svek mot fiskbeståndet i Östersjön och i andra delar av världen. Jag har aldrig haft särskilt stort engagemang för fiskar, tycker mest de är lite äckliga.
Men det är inte utan att jag lyckas bli rätt upprörd över sosseregeringars ignorans över att vi trålar upp varje liten firre utan någon som helst tanke på hela arters överlevnad.

Tur att S är inne i en anpassningsprocess.

2 kommentarer:

  1. hur går det med boken? jag är mycket nyfiken. jag väntar bara på att du ska ringa mig någon dag och prata nästan religiöst om fiskar (gärna ålar)...

    SvaraRadera
  2. Jag har läst kanske 40 procent. Ålkapitlet var starkt, men jag visste redan så mycket efter dina högläsningar så det tog inte så hårt som det hade kunnat göra.

    SvaraRadera