25 februari 2008

en dörr in

På mitt sista partistyrelsemöte i helgen behandlade vi propositionen "En dörr in och arbetslivstrygghet" (finns på mp.se med kommentar av en av mina favorit-riksdagsledamöter, Gunvor G Ericsson). I stora drag handlar förslaget om att samordna de olika strukturer som idag ska stötta människor som faller ur systemet. Vi vill slå ihop a-kassa och sjukförsäkring, skattefinansiera a-kassorna och inrätta en ny myndighet som även sköter försörjningsstödet.

I vårt partiprogram är vi för det som kallas "medborgarlön", en garanterad ersättning för alla, för att ingen ska falla utanför. Socialförsäkringssystemet är ett nytt politiskt område för mig, därför har jag bland annat jag varit i Bryssel på basinkomstseminarium i ett europeiskt perspektiv för att försöka hänga med i partistyrelsens diskussioner.

Min slutsats är att jag är skeptisk till att driva basinkomst politiskt av olika anledningar, bland annat jämställdhetsaspekten. Jag tror inte att en sån modell är möjlig om inte samhället är ordentligt jämställt. Därför är de diskussionerna lite utav utopier för mig än så länge och därför är jag mer positiv till andra modeller som försöker lappa till utrymmet mellan stolarna. Schlaug och Melin skriver båda att förslaget är "nödvändig" politik och ideologiskt grön, men inte den slutgiltiga lösningen för det gröna samhället.

Min partistyrelsekollega Karin Jansson är medborgarlönsförespråkare och har tyvärr valt att lämna sitt ansvarsområde ekonomisk trygghet till följd av att propositionen fick bifall i helgen. Hennes kritik har i stort varit samma som Birgers och Tomas.

Och så är det ju också. Om De Gröna fick utforma ett helt eget samhälle, en helt egen ekonomi och om människor skulle tänka "grönt" så skulle ju helt andra reformer vara möjliga, inom ekonomin, demokratin och sociala frågor. Men som parti i riksdagen 2008 måste vi ha praktisk politik som partiet känner sig enade bakom. "En dörr in" är ett kraftigt steg i rätt riktning.

edit: Det förekommer argument mot förslaget som "mp anpassar sig till socialdemokraterna". Andra tycker inte så.

edit: Center-Erik gillar't.

7 kommentarer:

  1. Anonym17:07

    Haha, ja att det skulle vara en "anpassning" till sossarna är ju rent fånigt. De kommer hata oss för detta :)

    SvaraRadera
  2. Varför så snar avgång från styrelsen. Du satt väl inte mer än året?

    SvaraRadera
  3. En får inte vara både anställd och förtroendevald på samma nivå.

    SvaraRadera
  4. Anonym22:06

    Kloka tankar och tydlig sammanfattning, det gillar en inte-så-aktiv-och-insatt MP-medlem som jag! Inte så insatt i förslaget, men som ett steg på vägen kan det säkert vara klokt..

    SvaraRadera
  5. Anonym00:14

    Visst, medborgarlön är långt ifrån den verklighet vi lever i nu, men om man hela tiden bara anpassar sina mål efter vad som går att nå för tillfället så avradikaliseras man och slutar till slut upp som socialdemokraterna, dvs man tycker ingenting speciellt.

    tänk om alla hade resonerat som så att bara för att något inte är genomförbart i nuläget så släpper vi det kravet. Då hade västerrörelsen aldrig uppstått, för på marx tid fanns det ju ingen chans att arbetarna skulle ha rättigheter.

    siktar man mot stjärnorna så når man trädtopparna. med det nya förslaget så siktar vi mot trädtopparna.

    SvaraRadera
  6. Anonym02:26

    Jag är inte speciellt insatt o påläst i frågan men jag tror det är överlag positivt att inrikta sig på ett förslag som utgår från dagens system och försöker vidareutveckla det. Man kan inte förändra något genom att lägga ett utopiskt förslag utan man måste bygga från grunden. Om inte ens alla miljöpartister är övertygade om medborgarlön så blir det ännu svårare förmodligen att få mandat för det av väljarna?

    SvaraRadera
  7. Anonym09:36

    "Jag tror inte att en sån modell är möjlig om inte samhället är ordentligt jämställt."

    Håller med, och det är min starkaste invändning mot en renodlad basinkomst. Det räcker att titta på det ojämställda uttaget av föräldrapenningen för att bli skeptisk... (Att det krävs ett högt skatteuttag för att finansiera en basinkomst - invändningen från andra - är bara sant på pappret, för plånboken spelar det ju inte så stor roll.)

    SvaraRadera