19 september 2007

Reinfeldts tolerans och prioriteringar

Reinfeldt har ju avlagt sin nya regeringsförklaring och pratade bland annat om tolerans: "Tolerans och öppenhet är andra värden vi vill ska bära Sverige." Tolerans är ett ord jag skulle vilja avskaffa. När jag håller workshops om jämlikhet eller queerfrågor så brukar jag göra en övning med gruppen där de får sitta och "tolerera" varandra.
"Det är helt OK att du har invandrat"
"Jag har inga problem med att du är flata"

Sen fortsatte han med att exemplifiera: "I vårt land ska människor kunna leva sida vid sida och forma sina egna liv, oavsett bakgrund, religion, hudfärg eller kön." Blir alltid lika förvånad när folk rabblar diskrimineringsgrunder och utesluter vissa. Nu var det sexuell läggning och funktionshinder som fick bli osynliggjorda. Men ibland får man ju prioritera vad som är viktigast.

Kul att se att statsministerna fortfarande är vid liv i alla fall.

Andra bloggar om Fredrik Reinfeldt, Alliansen.

1 kommentar:

  1. Anonym02:13

    Funktionshinder glömdes också bort när han rabblade vilka som Stod Längst Ifrån Arbetsmarknaden. Det tycker jag nästan är mer anmärkningsvärt.

    SvaraRadera