5 juli 2007

hemma från Bryssel

Jag tillhör de miljöpartister som inte står bakom partilinjen att Sverige ska lämna EU. Men det fascinerande är att varje gång jag besökt EU-parlamentet (Strasbourg 2002, Bryssel 2004 och 2007) så åker förtroendet för den där resultat- och kostnadsineffektiva byråkratibetongklumpen i botten. Därför trivs jag ändå bra i ett parti som De Gröna som kritiskt granskar det EU-apparaten gör, hur den är uppbyggd och vilka som egentligen bestämmer dagordning och resultat. I och med den kritiska inställningen är vi också djupt engagerade i EU-nivån och har en egen, grön, linje för hur vi tycker EU:s utveckling ska se ut. Decentralisering av besluten och mer ett område för dialog och mellan-statliga lösningar än hundratusentals nya EU-lagar om bilspeglar och morötter.

Jag frågade svenska representationen (tjänstemän som jobbar med regeringens närvaro i Bryssel) vad som förändrats i Sveriges politik på EU-nivån sedan regeringsskiftet, såhär nästan ett år efter valet. Svaret från tjänstemännen var "förvånansvärt inte så mycket". Det tycker jag är trist. Om man menar allvar med att EU-samarbetet är något odelat positivt och ett forum där Sverige kan påverka så måste det ju ge avtryck vilken regering vi har.

Att: Regeringen
Topic: Skaffa en EU-politik

(Under dagarna i Bryssel var vi på ett spännande halvdagsseminarium om basinkomst/grundtrygghet och så dissade vi det europeiska gaysamhället efter en fältstudie. Mer om det to come. Och grattis igen Jens!)

Andra bloggar om EU, Bryssel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar