15 april 2007

vårtecken?

Ett tydligt vårtecken verkar vara de politiska ungdomsförbundens vårkampanjer. Månaderna innan sommarlovet är en bra tid att bli politiskt aktiv på.

MUF: Jag kan själv (sänk skatten och dra ner på politiken)
Grön ungdom: (Våga) Vägra kalla någon hora (feminism)
KDU: Mångfald inte enfald (att de flesta ska få vara som de är)
Ung Vänster: Riv muren (Palestina)
CUF: U-shopping.nu (frihandel)
SSU: ingen kampanj, men en protestlista mot utförsäljningarna (borgarna är dåliga)
LUF: verkar inte ha någon kampanj just nu, även om de "ständigt bedriver en kampanj."

edit: snart är SSU på g (klimat)

Andra bloggar om ungdomsförbund.

10 kommentarer:

  1. SSU kampanjar visst det, fast först nästa vecka. Eftersom de har insett att gröna idéer är så bra återanvänder de ett gammalt affischkoncept från CUF.

    SvaraRadera
  2. gu:s kampanj heter "vägra kalla någon hora"

    SvaraRadera
  3. eller är det en medveten felskrivning?

    SvaraRadera
  4. Shit vilka uppmärksamma läsare jag har. Tack :)

    SvaraRadera
  5. Intressant att KDU skriver "skolor med hög invandrartäthet ska särskilt arbeta med att motverka fördomar". Jag skulle nog vilja påstå att det är skolor med hög andel infödda svenskar som särskilt ska arbeta med det. Gärna båda. Helst alla.

    SvaraRadera
  6. Var det inte LUF som körde en hackingkampanj? Eller var det Ung Pirat?

    SvaraRadera
  7. Anonym20:57

    Någon får gärna förklara läsarfrågan på KDU:s kampanjsidor, för jag förstår inte.

    Frågan:
    Kommer Sverigedemokraterna in i Riksdagen vid valet 2010?

    Svaralternativ 1:
    Ja, jag vill bestämma över mitt liv (60%)

    Svarsalternativ 2:
    Nej, jag vill att politiker bestämmer över mig (40%)

    SvaraRadera
  8. KDU:s kampanj verkar ju definitivt behöva lite granskning. Jag ber att få återkomma i ämnet... :)

    SvaraRadera
  9. Anonym01:56

    Det har blivit tisdag, KDU har bytt fråga och nu blev måndagens fråga ännu märkligare.

    Frågan:
    Bör vi bevara regeringen Bildts friskolereform?

    Svarsalternativ 1:
    Ja, jag vill bestämma över mitt liv (66%)

    Svarsalternativ 2:
    Nej, jag vill att politiker bestämmer över mig (33%)

    SvaraRadera
  10. Humor, det där med läsarfrågan.

    SvaraRadera