5 april 2007

mer och mer eller bättre och bättre?

Idag läser jag i Sydsvenskan att min ordförande i Fritidsnämnden, Lynn Ljungberg (s) har skrivit en (personlig) önskelista på fyra nya inomhusbad. Det är i och för sig positivt att vi politiker nu börjar diskutera hur vi vill lösa Aq-va-kul-situationen, men att på en gång bygga fyra nya anläggningar känns förha(s)tat.

Jag är enig med resten av Fritidsnämnden att vi bör ersätta Aq-va-kul med en ny anläggning istället för att lappa och laga. Men det viktiga för mig och Miljöpartiet är att vi bygger ekonomiskt hållbara och ekologiska anläggningar. Om det finns pengar för investeringar känns det viktigast att till exempel satsa på att anpassa våra anläggningar för personer med funktionshinder - inte att bygga flera nya på en gång.

Malmö har också ett stort behov av andra sorters föreningslokaler än idrottsanläggningar. Det måste också ses över innan staden budgeterar för nybyggnad.

Andra bloggar om fritidnämnden, Aq-va-kul.

10 kommentarer:

  1. Men Anders, vi måste väl ändå kunna få en curlinghall i den här stan? Krossa inte mitt hjärta!

    SvaraRadera
  2. Ja, shit. Håller med om att man måste tänka igenom hur man bygger simhallar.

    Jag kan inte begripa att det fortfarande byggs simhallar med "vattengrottan" och liknande skit, mer eller mindre dolda rum där folk blir våldtagna år efter år.

    SvaraRadera
  3. Mm. Det är många perspektiv som ska vara med när kommunen bygger.

    SvaraRadera
  4. Samtidigt som det behövs mer än idrottsanläggningar, så är idrottsrörelsen gigantisk och håller ungar sysselsatta och friska. Och det är brist på både hallar och planer.

    SvaraRadera
  5. Jag tror absolut att idrottsrörelsen har en viktig roll. Men där jag växte upp var det de tuffa killarna som höll på med idrott och "vi andra" hölls sysselsatta, friska och (vissa av oss) vid liv av kulturella och politiska organisationer. Som ofta inte har lokalmöjligheter över huvud taget.

    Det behövs en balans här, idrottsrörelsen är tyvärr inte öppen för alla (än) och det perspektivet är det viktigt att vi gröna för in i fritidsfrågorna.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker det verkar vara en bra idé med en simhall vid Hyllie. Har bloggat om det.

    SvaraRadera
  7. Man ska verkligen inte glömma bort att det finns behov av anläggningar för annat än idrott. Däremot är det en felaktig generalisering att beskylla hela idrottsrörelsen för att vara exkluderande. I vår curlingklubb är alla välkomna och den här säsongen har vi börjat med individuella samtal för att kunna anpassa våra träningar efter medlemmar som har olika mål med sitt curlande. Detta är en av många saker som vi skulle få mycket bättre förutsättningar för med en riktig hall.

    SvaraRadera
  8. Klart att det finns bra idrottsklubbar, speciellt utanför fotbollshockeysfären. Det var inte det jag skrev om, Socker.

    SvaraRadera
  9. Det var inte så jag uppfattade det från början heller, men din ena kommentar kunde tolkas på det sättet. Och jag är ju tvungen att ta detta tillfälle i akt att lobba för den anläggning min förening så hett eftertraktar.

    SvaraRadera
  10. Lobbying är alltid välkommet. :)

    SvaraRadera