16 april 2007

in(kd)ompetens


KDU:s nya kampanj heter alltså "Mångfald, inte enfald" och ska bemöta Sverigedemokraternas framgångar genom att trycka på att alla människor ska vara delaktiga i samhället.

Problemet är att KDU inte verkar ha någon kompetens inom mångfaldsfrågor. Deras kampanjtext är inte lång, men man kan ju tycka att man skulle kunna trycka in någon liten rad om anti-diskriminering?

"KDU säger nej till att dela upp människor i stora kollektiv - svenskar och invandrare. Invandrare kan ju faktiskt bli svenskar."
Om invandrare ska "bli" svenskar krävs assimileringspolitik, en strategi Sverige lämnade på 70-talet. Och är det inte ett ganska bra exempel på enfald om vi alla är "blir" kulturella svenskar istället för att uppmuntra mångkultur?

"KDU vill också ha att program för värdering av utländsk examen."
Det finns redan, kallas validering och sköts idag av Verket för högskoleservice.

"Skolor med hög invandrartäthet ska särskilt arbeta med att motverka fördomar"
Eh... Och varför ska just skolor med hög "invandrartäthet" arbeta med att motverka fördomar? Skuldbeläggning någon? Jag har alltid trott att fördomar bygger på okunskap och att okunskap beror på att man har en homogen umgängeskrets. Då är det väl snarare i skolor med låg "invandrartäthet" som fördomar gror? (Dessutom trodde jag att KDU "säger nej" till att dela upp människor i svenskar och invandrare? Hur mäter man då "invandrartäthet"?)

"För att underlätta integrationen i samhället vill KDU att ett system med frivilliga stödfamiljer införs."
Jag är helt för olika kontaktpersonsverksamheter (som redan pågår i bland annat Stockholm och Malmö), men kalla det för guds skulle inte "stöd" - det handlar om ömsesidig integration, inte att svenskarna ska "hjälpa" någon slags offer...

"Särskilt stöd ska ges till (...) invandrarnas egna organisationer."
Där kommer det igen, hur ska vi urskilja vika organisationer det här är om KDU "säger nej" till att dela upp människor i svenskar och invandrare?

"Den socialdemokratiska regeringen lyckades inte stimulera det byggande av hyresrätter som krävs (...) KDU vill att fler ska få rätten att äga sin bostad, regler som hindrar detta måste bort."
Är det bara jag som ser en liten motsättning i att klaga på att förra regeringen inte sett till beståndet hyresrätter och inte heller uppmuntrat ombildningar av hyresrätter till bostadsrätter? Och hur kan man nämna bostadspolitik och inte nämna diskriminering på bostadsmarknaden?

"Vår målsättning är att det skall finnas en närpolis per 1 000 invånare. KDU vill också stödja de grupper som arbetar mot våld och droger, så att fler unga människor uppmuntras att välja rätt väg i livet."
Och slutligen, vad har satsning på närpoliser och mot våld och droger att göra en kortfattad text om mångfald och integration? Inget fel på förslagen i sig, men vad gör de i texten? Behöver just invandrare fler poliser? Behöver just invandrare mer stöd för att inte använda våld och droger?

Visst, det finns några bra förslag i texten, som att blanda boendetyper och en individanpassad SFI. Men för att vara en text skriven av ett politiskt ungdomsförbund som kampanjar för mångfald är det pinsamt inkompetent.

Dessutom, om man gillar KDU:s text och röstar på KD så får man politiker som tycker att det är viktigt med "kristen tradition" i grundskolan. Känns ju sådär lagom mångfald.

edit: Ett likadant blogginlägg.


Andra bloggar om KDU, mångfald.

10 kommentarer:

  1. Jag trodde också en gång i tiden att fördomar byggde på okunskap, men av de fyra gymnasieår jag tillbringade på en s.k. blatteskola kan jag tyvärr konstatera att den tiden skapade fler fördomar än den krossade. Okunskapen blir mer ett resultat av det inre motståndet att tillgodogöra sig lärdom som emotsäger ens personliga erfarenheter.

    SvaraRadera
  2. Vad fick du för fördomar av att gå på en "blatteskola"?

    SvaraRadera
  3. snyggt inlägg, nu behöver jag inte ha dåligt samvete för att sno dina längre ;)

    SvaraRadera
  4. Fördomar är kanske ett starkt ord att använda, men jag blev uppmärksam på att t.ex. rasism och fundamentalism förekom i en utsträckning jag inte förväntat mig, samtidigt som den generella synen på kvinnor och homosexuella inte direkt var upplyftande och den allmänna bristen på respekt för samhället och omgivningen gjorde det uppenbart att något har gått snett med integrationen.

    Och när de etablerade partierna inte tycks göra något åt saken tillåts Sverigedemokraterna fungera som en religion och erbjuda en lösning på problematiken - ingen bra lösning, men alltjämt en lösning. Då hjälper det inte att påpeka de människofientliga raderna i deras heliga skrift för att omvända de redan troende.

    SvaraRadera
  5. Men var synen på kvinnor och homosexuella och så vidare ett etniskt "drag" eller har det med genus- och socio-ekonomiska faktorer att göra?

    SvaraRadera
  6. Jag vill inte påstå att något i första hand är ett etniskt drag utan att det rör sig om en negativ "förortskultur" som uppkommit genom att utanförskap bl.a. har låtit den sortens uppfattningar - fördomar och förtryck från världens alla hörn - konserveras. Det är också denna jag har syftat på när jag efterlyst en kulturell dimension i debatten.

    Jag kan förstås inte överlag mäta mig med dina kunskaper i ämnet, men det finns som sagt mycket att diskutera och någonstans hoppas jag att mina erfarenheter från insidan kan bli en tillgång.

    SvaraRadera
  7. Jag tror jag förstår vad du menar, men allt negativt i det du kallar "negativ förortskultur" tycker jag finns i alla andra kulturer och sub-kulturer också, bara att det yttrar sig på olika sätt. Hederskultur är ett typiskt exempel, som finns både i det "etniskt svenska" och "icke-svenska" kulturer, men kallas för olika saker beroende på vilken etnicitet vi tillskriver förövaren.

    Jag vill verkligen inte vara någon "von Oben"-predikare, det bloggposten handlade om är att KDU satt någon som inte har kompetens inom mångfaldsfrågor att skriva deras mångfaldskampanj. En kampanj finns till för att fokusera på en fråga och folkbilda - då är det oansvarigt att inte veta vad man sänder ut.

    SvaraRadera
  8. Absolut, jag syftade bara på premisserna i vår interna diskussion (som lär fortsätta) och att jag såklart har respekt för din utbildning. Däremot vet jag inte hur mycket personlig kontakt med "insidan" du och andra gröna ungdomar har haft eftersom jag hörde att ni har problem med "svennenormativitet" i organisationen.

    SvaraRadera
  9. Det är det här med "insidan" jag inte riktigt förstår... Precis som du säger så finns en viss "svennenormativitet" i politiska ungdomsförbund, eller en segregation i behov av mångfald...

    SvaraRadera