25 april 2007

homofobin sitter inte i etniciteten, RFSL

I artikeln Homofoba Södertälje pratar RFSL:s lokala företrädare Linda Selander om homofobin på stadens uteställen. Om det vet jag inget. Men jag reagerar starkt på att Selander försöker få det till att homofobin i staden skulle bero på blandningen av kulturer i Södertälje. Och då särskilt de kulturer som "har en annorlunda inställning" till HBT-personer, "De är vana vid att familjen ska se ut på ett visst sätt och vi måste komma ut och berätta att det inte ser ut så i dag".

Jag kan upplysa Lina Selander om att jag är uppvuxen i en mindre stad och på landsbygden med en rätt etniskt svensk befolkning. Det var inte riktigt läge att hångla upp pojkvännen på söndagspromenaden där heller. Hmm...kan det vara så att homofobi finns i alla kulturer? Bland alla nationaliteter?

(Puss på A för länken)

edit: Min röda kompis Markus skriver också om det på sin blogg.

Andra bloggar om , mångkultur.

9 kommentarer:

  1. "- Det handlar om kulturer och religioner som ofta är väldigt heteronormativa."... Vad är "svensk kultur" om inte heteronormativ? Och sen när förespråkar kristendomen homosexualitet? Galen artikel...

    SvaraRadera
  2. Anonym21:09

    Puss!

    SvaraRadera
  3. Jag förstår (som vanligt) inte kritiken. Kampanjen hon ämnar driva verkar inte vara riktad till någon speciell folkgrupp, och att hon inte skulle vara bekant med gammal hederlig svensk landsortshomofobi har jag svårt att tro att du verkligen föreställer dig. Visst är det så att homofobi förekommer inom "alla" kulturer, men det betyder ju inte att alla nödvändigtvis har kommit lika långt med att motarbeta den. Är det sättet hon uttrycker sig på som medför en risk att skapa motsättningar?

    SvaraRadera
  4. anders - vi har skrivit om samma ämne!

    SvaraRadera
  5. Nisse: Kritiken handlar om att hon ställer "icke-svensk" homofobi mot "svensk" homofobi som att det vore skilda ting, och påstår att kulturblandning i sig vore skadligt för toleransen i en kommun. Utan någon som helst stöd.

    Hur menar du att olika kulturer kommit "olika långt"? Har vi ett kollektivt ansvar för den "kultur" vi förväntas tillhöra? Ska jag då känna skuld för hälsinglands homofobi?

    I RFSLs undersökning egen kommunundrsökningar finns det inget som helst stöd för att "kulturblandning" (obehagligt ord) skulle leda till homofobi, tvärtom hamnar kommuner med hög mångfald, som Stockholm, Malmö och just Södertälje på tio-i-topp medan mer svenniga kommuner hamnar långt ner, (botten på listan: Övertorneå, Mönsterås, Gnosjö, Aneby, Kiruna, Kalix...)

    Marcus: Snart drömmer vi väl "samma drömmar"... :)

    SvaraRadera
  6. Jag tror visserligen man kan säga att homofobi är ett inslag i en kollektivistisk kultur i högre grad än i en individualistisk kultur (att skilja från en egoistisk kultur). Men "kultur", som jag använder ordet, har inget med etnicitet att göra. En sådan kultur kan vara högst påtagligt närvarande i svenska brukssamhällen. (Jag vill inte uttala mig generaliserande om de orter som står lågt på RFSL:s lista, men de exempel jag - högst ovetenskapligt - upplevt är talande.)

    SvaraRadera
  7. Jag uppfattar det inte som att hon skyller på "kulturblandningen" i sig utan på den relativt höga förekomsten av homofobi inom vissa kulturella grupper som är starkt representerade i Södertälje. Som jag ser det är upplysning och sekularitet (vilket anknyter till Jimpans ord om individualistisk kultur) de kanske viktigaste faktorerna för att motverka diskriminering, och just på den senare punkten skulle t.ex. vissa ortodoxt kristna grupper ligga sämre till.

    Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med ett kollektivt ansvar, men det känns som om vi definierar ordet "kultur" på lite olika sätt.

    SvaraRadera
  8. J: Jag använder "kultur" som någon slags grund för kollektiv identitet. Ett ganska vagt begrepp.

    N: Jag förstår inte hur man inte kan tolka artikeln som att hon skyller på att Södertälje är en blandad stad, med många olika kulturer? I artikeln står det "Hon tror att den fientliga inställningen [...] kan ha att göra med de många olika kulturer och nationaliteter som samsas i staden." Men om du har tolkat hennes citat närmare vad hon menar så tycker jag hon är ute och slirar.

    SvaraRadera