29 mars 2007

utanför valberedningens förslag

Jag kandiderar i år till Miljöpartiets partistyrelse, men finns inte med i valberedningens förslag som offentliggjordes idag.

Självklart står min kandidatur kvar. Det är trots allt, alltid kongressen som avgör, som Rasmus skulle ha sagt. Dessutom stödjer Mp Skåne min kandidatur.

Jag är väldigt glad att Malin Björns får förnyat förtroende, hon är en fantastisk människa och en av anledningarna till att vår queerfrågor syns. Till nyval föreslås bland andra Jamie Bolling, som jag minns som en kompetent ordförande i Mp Stockholm och Max Reijer, tidigare sammankallande i Grön Ungdoms förbundsstyrelse.

Om man kikar på åldersfördelningen i förslaget så är fördelningen 80-talist (1), 70-talister (4), 60-talister (6), 50-talister (3) och 40-talist (1). Lite som i riksdagen, att de äldre och de yngre inte är särskilt representerade.

7 kommentarer:

  1. Va Max, vad kul. Max Som var med under GU Lunds storhetstid. Max har verkligen gjort massor sen november 2002. :D

    SvaraRadera
  2. Bye the way nu är jag inte mp:are längre utan Pirat.

    SvaraRadera
  3. Trist att du inte finns med i vs förslag! :-(

    SvaraRadera
  4. Jag tycker också det är synd att du inte är föreslagen.

    Men, även om ålderstrukturen inte är perfekt i ps, så är den nog (liten reservation då jag inte sett statistik på den nuvarande riksdagen, bara förra) inte alls lik riksdagens. 6 stycken 70- och 80-talister i ps (inkl Maria W), alltså mer än en tredjedel. I riksdagen dominerar 50-talisterna, och jag tror nog inte det är ont om 40-talister heller.

    SvaraRadera
  5. Anonym21:37

    Heja Anders! :)

    SvaraRadera
  6. R: Nej, jag jämförde inte med riksdagens representation fullt ut, men jag pekar bara på att det yngre och äldre spannet inte är speciellt representerade i partistyrelsen.
    Snittåldern är OK, men det är för många som ÄR snittåldern. Kan jag tycka.

    M: Och heja Mp! :)

    SvaraRadera
  7. dessutom får man ju förstås väga in att mp:s medlemmar är yngre än befolkningen i stort (och därmed vad som borde utgöra riksdagen)

    SvaraRadera