28 februari 2007

är jag en puckad politiker?

Inledde dagen med att läsa en mindre smickrande bloggpost om mig själv, av Joakim Henriksson på Kulturrevolution.se. Joakim är upprörd för att "miljömaffian" inte gillar DDT, då kemikalien kan användas för att minska malariaspridning. Han dissar Lennart Daléus, men Lennart är i alla fall inte "lika aningslös" som mig
"När jag berättade för honom [Anders Wallner] om alla de afrikanska barn som dör varje år av malaria svarade han: “de kan väl ta vaccin för det?”. En enkel Google-sökning hade informerat Wallner om varför detta inte är möjligt."

Jag tänkte att jag skulle berätta bakgrunden till det där citatet, som troligen hamnar på någon "puckade saker politiker sagt"-lista (eftersom det inte finns något vaccin mot malaria.

Jag var på en skoldebatt någonstans i Skåne (Helsingborg?) i valrörelsen. Efteråt kom en kille kom fram och frågade kring den här problematiken med malaria. Jag sa att jag tyvärr inte hade någon som helst koll på varken DDT eller malaria och därför inte kunde svara på hans frågor, men att Mp.se säker hade mer info om vår kemikaliepolitik. (Det borde kanske räcka för att inte publicera nåt jag säger om ämnet som “miljöpartisters” kunskapsnivå?)

Men han stod på sig och frågade om sina frågor. Till sist sa jag att generellt känns det som en mer långsiktig lösning att modifiera patenträtten för vacciner och mediciner så att fattiga länder har möjlighet att ta fram billigare läkemedel. Jag tror att jag tog bromsmediciner mot AIDS som exempel. Det finns även förebyggande mediciner mot malaria, så jag tycker inte miss resonemang var helt uppåt väggarna.

Och DDT är fortfarande en kemikalie som skadar natur och djurliv - att använda det för att hejda malaria känns fortfarande inte speciellt långsiktigt.

Andra bloggar om malaria, DDT.

7 kommentarer:

  1. Det känns som att Joakim Henriksson vill framställa dig som någon sorts Marie Antionette "varför äter de inte bakelser istället?"

    Man kanske kan kontra med att DDT inte bara är farligt för natur och djur, utan också för djuret människan. Att framkalla missbildningar på vissa barn för att rädda andra barn kanske inte är så bra ändå.

    Och slutligen, vad jag vet är man på god väg mot malariavaccin här i Sverige nu!

    SvaraRadera
  2. Jag såg inlägget häromdagen, och blev sugen på att skriva nåt om malaria. Inte apropå ditt uttalande egentligen, utan snarare om hur det kommer sig att västvärlden inte intresserar sig för det stora problem som malaria faktiskt är i vissa, framför allt afrikanska länder.

    SvaraRadera
  3. Anonym20:06

    Men! Du borde självklart ha tigit och låtit killen vänta medan du uppsökte en dator för en enkel Google-sökning. ;)

    SvaraRadera
  4. Alternativt kunde killen på plats ha upplyst mig om avsaknaden av malariavaccin.

    SvaraRadera
  5. Anonym13:48

    Anders. Jag tror du med gott samvete kan glömma Joakim Henriksson och hans resonemang om det förträffliga med DDT - och hans sätt att beskriva hur debattörer ser ut och var de står på de politiska skalan. Slösa inte för mycket tid på honom.

    SvaraRadera
  6. Du har rätt, Lennart. Jag har bara svårt att låta inlägg stå oemotsagda i bloggosfären. :)

    Tack för senast! Hoppas du har fått din skiva.

    SvaraRadera
  7. Anonym18:50

    Tack själv. Det var kul. Jo, CD:n har kommit. Ha det bra.

    SvaraRadera