9 februari 2007

motionera mera (6)

Den här motionen ligger även som motion till Miljöpartiets kongress. På RÅM beslutar vi alltså huruvida Grön Ungdoms kongressombud ska arbeta särskilt för att den ska gå igenom.

Motion: Dags att byta valsystem?
Förbundsstyrelsen föreslår att Sverige uppdaterar valsystemet, delvis på grund av att nästan 6 procent av väljarna 2006 inte är representerade. FS föreslår någon form av Instant Runoff Voting, som alltså innebär att man får rangordna de partier man vill rösta på. Om ditt förstahandsval inte kommer in i riksdagen, räknas din röst istället på ditt andrahandsval. Jag är ohämmat positiv.

Jag kom i kontakt med IRV 2002 på festivalen Fritt Forum i Göteborg. Inför valet samma år var det mycket diskussioner huruvida folk vågade rösta på Miljöpartiet, när vi låg så pass nära 4%-spärren, tänk om ens röst blev bortkastad? På samma sätt resonerade nog många i fjol som ville rösta på Feministiskt Initiativ (eller Sverigedemokraterna för den delen, även om det inte är ett lika positivt exempel) för att de var rädda att de inte skulle komma in.

Med Instant Runoff Voting blir fler representerade, mindre partier får lättare att komma in i riksdagen. Grön ideologi handlar om mångfald och utökad demokrati, sjävlklart ska vi stödja den här motionen.

(Mer om en utökad representativ demokrati kan ni läsa i ledare i Stockholms Fria från oktober 2006.)

Bifall till motionen.

Andra bloggar om Instant Runoff Voting, RÅM 2007, Grön Ungdom

5 kommentarer:

  1. nu har jag också en blogg. som om du inte har tillräckligt många att läsa redan :D

    SvaraRadera
  2. Ah! Jag älskar bloggare =)

    SvaraRadera
  3. När en diskuterar valsystem tycker jag att man ska låta bli att dela upp partier i goda (fi) och onda (sd). Det känns inte som en god grund för den representation och rättvisa jag antar att var och en tycker är målet med ett valsystem, att diskutera kring att det vore bra om fler vågade rösta på parti A och dåligt om fler vågade rösta på parti B.

    Men mer om det på i bloggen som snart tar sig an hela grundlagsutredningen :)

    SvaraRadera
  4. Jag hoppas att det framkom i inlägget, att jag alltså framhåller det här valsystemet oavsett vilka partier som gynnas av det.

    Men jag personligen skulle ju föredra att ett feministiskt parti skulle ta sig in i riksdagen än ett främlingsfientligt...

    SvaraRadera
  5. Jag också, men jag vill för den sakens skull inte dela in partier i bra och dåliga (det är ju väljarnas uppgift) och konstruera ett valsystem därefter.

    Men visst, det framgick att du gillar IRV oavsett utfall. Det gör jag med.

    SvaraRadera