6 februari 2007

motionera mera (3)

Nästa motion till rakning...

Motion: Mindre centralstyrning, mer lokalt stöd
Nu är det en bloggare som motionerat, så då namndroppar jag. Det här är Tomas Melin årliga decentralisera Grön Ungdom-motion. I år kritiserar han förbundsstyrelsen för att inte ha fokuserat på att stödja lokalavdelningarna. Nu vill han testa att släppa greppet med att ha politiska ansvarsområden i förbundsstyrelsen, för att släppa den frågan till språkrör, lokal- och regionavdelningar och utåtriktade nätverk. Jag är positiv.

Att-satserna handlar om att förbundsstyrelsen ska fokusera på ekonomi, organisation och administration och att eventuellt politiska engagemang ska gå ut på att stödja politisk verksamhet i organisationen (detta ska då inte gälla språkrören). Jag sympatiserar med den här motionen. För mig är riksstyrelser en organisatorisk grej och jag tror att politiska ansvarsområden spelat ut sin roll i förbundsstyrelsen sedan länge.

Jag frågade en tidigare förbundsstyrelseledamot hur de politiska områdena delades upp, och tydligen finns det ingen lista på områden som "ska" täckas, utan ledamöter väljer sina favoritområden. Det innebär att det inte finns något upplägg för hur det här politiska ansvaret ska förvaltas... När Grön Ungdom tillfrågas om att medverka i sammanhang då sakkompetens krävs tycker jag man ska ha en bredare kompetensbank än förbundsstyrelsen. Jag har fått en SVT24-debatt och en tidningsintervju delegerad till mig för att jag är grym på queerfrågor. På samma sätt borde språkrör och FS delegera sådana externa saker och eventuella kampanjtexter, utspelsskrivande osv till någon av oss alla i förbundet som är grymma på just det ämnet.

Det finns många andra saker som en förbundsstyrelse kan pyssla med. Och om de vill jobba med politik finns det andra nivåer att göra det på.

Bifall till motionen.

Andra bloggar om RÅM 2007, Grön Ungdom

3 kommentarer:

  1. Anonym10:59

    Jag var länge motståndare till det här, och jag känner mig själv lite skyldig till att den skrevs, pga min icke-vilja att jobba organisatoriskt i FS, utan bara politiskt, och Tomas uttalande frustration över just det.

    Men nu har jag faktiskt svängt, och kan tycka att det faktiskt är en rätt bra idé. Jag är nu sugen på att jobba organisatoriskt i FS.

    SvaraRadera
  2. Anonym11:27

    Oj, Jakop har svängt :) Jag gillar också motionen, mm.

    SvaraRadera
  3. Anonym13:08

    Absolut. Jag må vara en man av principer, men jag ändrar dom gärna.

    SvaraRadera