20 januari 2007

snåla nämndemän (2)

Idag har jag suttit på en lång, ganska tråkig, utbildning för nämndemän i länsrätten. Jag tänkte att eftersom mitt uppdrag utökats till förvaltningsmål (alla mål där folk överklagar myndigheters beslut) kunde jag kanske plocka upp nåt. Men genomgångarna kändes tunna och irrelevanta, den vegetariska lunchen var bränd och inte ens KG Hammar kändes på topp. (Även om hans föredrag om det etiska samtalet självklart var höjdpunkten.)

Högsta måttet frustration var när nämndemännen var helt uppe i varv första passet, "hur får jag ersättning för parkering?", "får jag ersättning för både bussen och tåget?", "hur ska jag kunna styrka bussresan om jag betalar med kort"?
När vi senare pratade t ex bedömningar av psykiatrimål var gruppen inte lika engagerad.

Argumentet en äldre dam använde, på temat om verifikationer för resor verkligen behövdes - "ni får väl lita på oss" ska jag använda nästa gång jag sitter i ett migrationsmål. Ni får väl lita på dom?

(1)

Andra bloggar om länsrätten

5 kommentarer:

  1. Anonym19:44

    panik. den värsta sortens gubbar o gummor. Låt dem inte vara idioter - håll dem kort!!! In thee we trust...

    SvaraRadera
  2. jag vill snart ha betalt för att läsa din blogg. plus bredbandsuppkopplingen. lita på mig.

    SvaraRadera
  3. Anonym17:49

    Hehe. Själv tyckte jag KG var utbildningens bottennapp, men det förvånar säkert ingen att en sverigedemokrat tyckte det ;)

    Håller med om snålhetsbiten dock. I vissa fall kan jag dessutom tänka mig att det inte bara är snålhet, utan också girighet som driver vissa folkvalda...

    SvaraRadera
  4. Anonym21:46

    Tro mig, du kommer chocka juristerna på domstolen om du är

    1) pigg
    2) har läst handlingarna
    3) ställer frågor efter föredragningen som rör målet
    4) vågar ha åsikter och
    5) en och annan gång har en avvikande mening.


    (inte alla jurister uppfyller själva dessa kriterier, dock...)

    Unde de år jag arbetade i domstolsväsendet var nämndemän som uppfyllde dessa kriterier inte för frekventa men när de fanns där - och det gjorde det - var de en verklig tillgång.

    Lycka till och hör gärna av dig om du vill ha hjälp i ditt värv!

    SvaraRadera
  5. Tack, Alf! Jag har ju suttit sedan migrationsdomstolen inrättades och har nog uppfyllt nästan alla dina kriterier (min synd är att inte läsa handlingarna inför de skattenmål där det inte var muntlig förhandling).

    Har till och med researchat lite själv om länder och religioner i migrationsmålen, men det har jag lärt mig att man inte får...

    SvaraRadera