1 januari 2007

årets första bloggutmaning

Via $akine.

1. Hur länge har du bloggat? Originalbloggen levde februari-mars 05. Comebackbloggat från oktober 05.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga? Ingen aning. Tror att jag tänkte att det nog skulle passa mig.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i? Tror inte jag var någon trogen bloggläsare på den tiden. Tor Billgren, kanske.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem? Det var lite mer dagbok över dom, med flera tanketrådar i varje inlägg. Rätt sköna att läsa.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare? Ca 20-25. Mest gröna ungdomar - ankdamm. Men jag ska modernisera min RSS-lista snart.

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar? 90% är privat/politiska, dagböcker med samhällskommentarer.

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om. Läser ju mest ankdamm, det får väl bli $akine.

8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om. Rasmus och jag brukar råka paralellblogga rätt ofta.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar? Mina föräldrar tycker att det är trevligt att kunna ha koll på vad jag gör om dagarna.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg? Ingen aning.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden? Jag har en fungerande gräns. Vet vad jag inte skriver om.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför. Mina privata relationer, sex, när jag mår dåligt, hänga ut andra. För privat och utlämnande.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du? Tror det är 50-50, bekräftelse och dokumentation av livet.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg? Absolut. Eller i alla fall den bild den personen vill lämna.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad? Hänt några gånger. Aldrig förvånad, är en luttrad nätdejtare.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga? Absolut. Jag tror att det är viktigt att kunna dra gränser för att kunna blogga.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta? Inte än. All uppmärksamhet är spännande uppmärksamhet.

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar? Säkert. Men jag hänger inte upp mig på sånt.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig? En viss stress kanske, av att hålla den uppdaterad och inte vara webfri för länge.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då? Säkert. Förhoppningsvis har jag nåt spännande arbete och bloggen blir mer ett sätt att kommunicera med de som läser det jag skriver på annat håll.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra? Tror absolut bloggrejen påverkar kulturen, det är en möjlighet för invidider att påverka och uppmärksamma saker. Debattprogram och andra medier har börjat leta i bloggosfären för tyckare istället för telefonboken.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig? Jag har blivit vassare på att skriva snärtiga kommentarer och snabbt försvara åsikter. Men jag tror att det är webbkommunikation över huvud taget. Förr var det diskussionsforum, nu är det bloggen.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig? Eftersom jag mest läser gröna bloggar använder jag det för att snappa upp exempel, argument och vinklar på grön politik.

4 kommentarer:

  1. Anonym21:51

    jag tycker att du ger en jättebra bild av ungefär 32 procent av din personlighet i din blogg. de smaskiga detaljerna kan jag förstår sakna ibland, och det skulle ju inte kännas fel med en och annan uthängning heller.

    SvaraRadera
  2. Haha, jag är beredd att hålla med.

    SvaraRadera
  3. Kul att du antog utmaningen!

    Antar att du är ungefär lika förtjust i gröna bloggar som jag är i counterstrikeliberala (snott uttrycket från Esbati tror jag) bloggar.

    Jag håller lite koll på dej och Zaida i a f! Säg till när skäggiga gubben börjar blogga så ska jag läsa honom också.

    SvaraRadera