16 januari 2007

feminism i regeringen...

Regeringen & Feminismen är en kombination i ropet den här veckan. Själv har jag inte så mycket hang-ups på vad folk kallar sig längre. Jag är 'intersektionell queerfeminist' i vissa sammanhang och helt enkelt 'feminist' i andra. Om du står för att män, kvinnor och alla andra ska få bli behandlade för våra personer istället för våra kön spelar det egentligen ingen roll för mig om du sätter humanist, ekvivalist, jämställdhetist eller till och med anti-feminist som epitet (även om vi förstås kan ha en spännande diskussion om språk).

Men nu har vår "liberala" icke-feminist till jämställdhetsminister, Nyamko Sabuni, missat någonting. Regeringen har ju dragit tillbaka Handlingsplan för jämställda löner, som s+v+mp-samarbetet la fram. Esabelle Reshdouni (mp) och Karin Svensson Smith (mp) har kritiserat detta med ett öppet brev. Sabuni svarar med "Vi gör en annan analys och har andra prioriteringar än den tidigare regeringen och vi fann en rad brister i handlingsplanen". So far so good. Men den givna följdfrågan blir - vilken analys är det ni gör, då? Vilka brister såg ni, förutom att ni inte gillar "rätt till heltid"? När kommer det borgerliga alternativet? (pressmeddelande, mp)

I svaret skriver Sabuni bara att jämställdhetslagen ska följas och i princip att regeringens politik för fler jobb kommer att fixa det här. Esabelle lämnar in en interpellation nu, så Sabuni får motivera sig i plenum. Fortsättning följer.

Andra bloggar om feminism, Nyamko Sabuni

5 kommentarer:

  1. en jämställdhets- och integrationsminister som är emot både jämställdhet och integration... bra jobbat fredrik!

    SvaraRadera
  2. Maria, nu tror jag inte att Nyamko är mot vare sig jämställdhet eller integration (integration är jag själv är tveksam till, f.ö.).

    Anders, jämställdhet är i grudnen så simpelt. Fattar inte hur något så självklart kan vara så svårt.

    Anders Borg uttryckte det bäst.

    Ps. Jag kallar mig feminist. Också! :) Ds.

    SvaraRadera
  3. Försök inte slingra dig, Sakine. Jag har modererat en debatt där du envisades att kalla dig jämställdhetist :)

    SvaraRadera
  4. Anonym22:56

    Anders jag blir lite ledsen när du kallar Sabuni för liberal... ;)

    SvaraRadera
  5. Haha, du har rätt. Jag får lägga till ett par "

    SvaraRadera