26 december 2006

schizofren tv-reklam

Idag såg jag den svenska versionen av en tv-reklam för Nokia 5300. De har rest världen över och spelat musik för 3000 pers som sen får ringa ett samtal. "De allra flesta ringde sin närmaste vän". Töntigt bara det.

Men häromdagen såg jag originalet, där de på engelska berättar att "most people chose to call their family". Tänk så olika det kan bli.

Andra bloggar om tv-reklam, Nokia 5300

5 kommentarer:

  1. hmmm intressant... e det lite för mesigt att ringa familjen i sverige kanske?

    SvaraRadera
  2. Anonym18:15

    har de verkligen genomfört reklamen då? reste de runt och så fick alla lyssna på en låt och sen ringa ett samtal?
    och vad har det egentligen med mobilen att göra?

    SvaraRadera
  3. Det tror jag verkligen inte de gjort. Men det vore spännande att se den på fler språk. "De flesta ringde KK", "de flesta ringde sin idrottslärare från högstadiet"... Det finns ingen ände på möjligheterna.

    SvaraRadera
  4. Anonym23:44

    Jag fattar inte riktigt vad det är för mening med reklamen.. men en sak stör mig lite o det är att man inte vet vad det är för låt dom spelar. Någon som vet??

    SvaraRadera
  5. Anonym11:47

    Jag såg också reklamen på engelska först, och sedan samma timme(!) på svenska och reagerade. Det som stör mig är att de uppenbarligen ljuger i reklamen. Bara "hem" eller "en vän" kan ju vara sant. Om ens något av alternativen är sanning. Vad ljuger Nokia mer om? Telefonens funktioner eller utseende är kanske inte heller sanningsenliga i reklamen!? De har nog inte rest världen över, utan hittat på alltihop i ett litet kontor i Finland.

    SvaraRadera