1 oktober 2006

kullerbytta i Agenda

I kvällens Agenda gör folkpartisten Mikael Trolin ett utspel som förbryllar mig. Han kritiserar integrationsbegreppet för att det bara kommit att handla om stigmatisering och tycker att ordet jämlikhet är tillämpbart istället. Som exempel på hur hemskt integration är tar han de folkpartistiska förslagen om språktest och gynkontroller av flickor från "särskilda områden".

Jag förstår inte varför folk naglar sig fast i unkna partier som de inte håller med istället för att släppa taget och engagera sig på något annat sätt...

För övrigt har Sverige inte bedrivit något integrationsarbete öht, utan gammal vanlig "invandringspolitik". Det får man lära sig på ganska grundläggande nivå när man studerar på IMER. Nåt att snabbutbilda svenska politiker i?

6 kommentarer:

  1. jag skulle hemskt gärna bli snabbutbildad i integration. Jag har dålig koll. några boktips?

    SvaraRadera
  2. Hm. Jag tyckte att alla mina böcker var astråkiga så tyvärr. Jag letar fortfarande.

    SvaraRadera
  3. Anonym08:47

    jag skriver bara för att kritisera förkortningen "öht".

    pusspuss

    SvaraRadera
  4. Fårn sidan-integrationsboklista:
    Marjaneh Bakhtiari, Kalla det vad fan du vill
    Jonas Hassen Khemiri, Ett öga rött
    Lena Andersson, Var det bra så?
    Katarina Bjärvall, En gravad hund

    SvaraRadera
  5. Mm, "Kalla det vad fan du vill" gillade jag också.

    SvaraRadera
  6. Om Trolin och hans kompis Werme blev lite mer gröna kunde de kanske platsa i Mp? Fattar inte hur de står ut med leijonborgarna, och dessutom bedriver valrörelse för dem (åtminstone Werme).

    SvaraRadera