4 september 2006

mp miljöbovar?

Idag toppar DN med att miljöpartister har "flest" miljöbovar, när det gäller att köra bilar som byggdes innan 1987. Miljöpartiet är "värst" i och med att 22 procent av våra riksdagsledamöter har bilar utan katalysatorer.

Nåt är märkligt. Jag minns att TV4:s granskning visade att av våra 18 ledamöter har 10 ingen bil över huvud taget och tre har miljöbilar plus att Peter Erikssons bil går på syntetisk diesel. Då återstår 4 fossilbilar. Så jag börjar räkna.

Och visst, man kan ju också räkna ut 4/18 och få siffran 22 procent om man är en skandaltidning.

Men om man nu tycker att det är fruktansvärt att äga en miljöfarlig bil, borde man inte presentera antalet miljöbovar indivuduellt. Alltså, hur många miljöbovar finns det då i partiernas riksdagsgrupper?
1. S 10 personer
2. M 9 personer
3. Fp 6 personer
4. Kd, V, C, Mp 4 personer

I artikeln konstateras också att Maud Olofsson är den enda partiledaren med miljöbil. Det nämns inte att Peter Erikssons bil går på syntetisk diesel eller att Maria Wetterstrand inte äger någon bil.

Jävla DN.

5 kommentarer:

  1. Anonym12:17

    inget om att du saknar mig..

    SvaraRadera
  2. Anonym16:30

    heh kan va lite halvsvårt att skriva nåt efter den ^ kommentaren :)

    anyho kan man spara... alltså äh, om jag tycker det du skrev just under rubriken "mp miljöbovar?" var bra, och vill använda det i framtiden, hur gör jag då för att få en direktlänk till det blogginlägget, så jag slipper komma ihåg datumet du skrev det? do i make any sense?

    ps. du är så bra! ds.

    SvaraRadera
  3. Njae, citera inte det här. Tydligen var granskningen på alla riksdagskandidater, så siffrorna stämmer inte. Återkommer med ett nytt blogginlägg.

    SvaraRadera
  4. Anonym17:58

    well jag menade inte just i det här blogginlägget, utan mer allmänt. du skriver mycket smarta grejor. kan man länka till ett blogginlägg i taget på nåt sätt?

    SvaraRadera
  5. jodå, klicka på klockslaget så öppnas inlägget i ett eget fönster.

    SvaraRadera