13 september 2006

miljödebatt

För en gångs skull fick miljöfrågorna stå i centrum. Malmö högskolas miljöförening Fenix anordnade valdebatt ikvälll. SVT24 filmade, så den kommer finnas här.

Jag hör ju till dom som tycker att det är konstigt att alla svarar "jobben" som valets viktigaste fråga och inte "planetens överlevnad" när vi har alla miljöhot riktade mot oss.

Debatten var lång och intressant. Alla gav sken av att vara väldigt miljömedvetna men när publiken fick börja ställa frågor som debattörerna inte var förberedda på märktes det vilket parti som hade koll på läget. Miljöpartiet är fortfarande Sveriges miljö-parti.

Jag blev sur på Kd och V som yrade i frågor som deras partier inte driver, som att vänstern ville ta cred för bensinskatten och Kd började yra om att slopa momsen på ekologiska varor. Så jag tog micken och ställde frågan "vilka här ikväll har svarat som era partier, och vilka har kört personliga åsikter?"

3 kommentarer:

  1. Ha! Här ligger jag hemma och är sjuk, så slår man på tv:n och där är du. Coolt. Hmm... verkligen dåligt förberedda. mycket skumt sades, när moderat-mannen höll på å yrade om minkarna så ville jag bara byta kanal.

    SvaraRadera
  2. Kul! M var riktigt pinsamma igår, när det började pratas köttindustri och djurskydd. Man får ju välja sina strider...

    SvaraRadera
  3. Fick precis rapporter om att pappa lyckades se mig i debatten. Det är såhär mina föräldrar håller kontakt med mig nuförtiden - bloggen och SVT24.

    SvaraRadera