17 augusti 2006

ni-na-ni-nanna...

Blev lite brydd när jag fick den här bloggutmaningen. Är ju ingen kulturnisse. Men jag har aldrig tackat nej till en utmaning tidigare, så...

1. En bok som förändrat mitt liv
Det kan nog vara Fittstim (Belinda Olsson/Linda Norrman Skugge) ideologiskt (wake up call för en 16-årig snubbe) och Från vit värld (Anders Johan Lahti) känslomässigt.

2. En bok jag läser mer än en gång
Momo eller kampen om tiden (Michael Ende) är den grönaste bok jag vet så där kan man hämta inspiration och deckaren Tio små negerpojkar (Agatha Christie) är underhållning, alltid nya subtila hintar att finna.

3. En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö
Det måste ju bli Strandsatta (Lucy Irvine) om en kvinna som svarar på en tidningsannons för att leva öliv i några år.

4. En bok som fick mig att skratta
När jag läste Mormor gråter och andra texter (Jonas Gardell) första gången skrattade jag så jag grät. På ett tåg.

5. En bok som fick mig att gråta
Det närmaste jag kommer är nog de bedrövade ögonen när jag läste Med uppenbar känsla för stil (Stephan Mendel-Enck). Och förstås Draken med de röda ögonen (Astrid Lindgren) om man får backa lite i tiden.

6. En bok jag önskar hade skrivits
Det var synd att det aldrig blev någon tredje Epigon-antologi.

7. En bok som inte borde skrivits
Tja, det var synd att Orätt (Erik Wijk) behövde skrivas. Men bra att den gjorde det.

8. En bok jag just nu läser
Är mittemellan Damernas detektivbyrå (Alexander McCall Smith) och Det eviga kriget mot kvinnan (Marilyn French)

9. En bok jag tänkt läsa
No Logo (Naomi Klein) har stått i bokhyllan väldigt länge nu. Dumskallarnas sammansvärjning (John Kennedy Toole) likaså.

10. Skicka vidare till fem andra bloggare!
Vilkas boksmak är jag nyfiken på? dyslesbisk, Anna Norrman, Ellinor & Alex och Jimmy tror jag det får bli.

7 kommentarer:

  1. Anonym08:07

    jag fick inte utmaningen, men tog den ändå. Kul! böcker är bra. typ.

    SvaraRadera
  2. Anonym12:08

    ...haha hur många har inte försökt läsa No Logo?

    Men nu står den helt plöstligt på min kurslitteraturlista så då MÅSTE jag väl göra det....

    SvaraRadera
  3. Jag har inte ens försökt än. :)

    SvaraRadera
  4. åh, jag grät också till draken med de röda ögonen. varje gång. fortfarande. senast var när jag satt barnvakt för ett par år sen och började gråta när jag läste boken för ungarna. de tyckte jag var knäpp. sen tröstade de mig. det var fint. det är min favoritbok.

    SvaraRadera
  5. Anonym14:28

    No logo är ju självskriven om man arbetar med illustrationer och reklam, den står i alla reklambyråers bokhylla, ironiskt nog.

    Och Från vit värld måste väl vara den roman som förändrat ditt liv mest, med tanke på att du blev ihop med författaren ;)

    SvaraRadera
  6. Det var luriga frågor. Men nu har jag försökt skriva ihop några svar.

    SvaraRadera