14 augusti 2006

liberal kritik

När en vänstermänniska dissar Miljöpartiet vet jag att det handlar om LAS-undantag, friskolor eller bidrag till småbarnsföräldrar. När en liberal dissar Miljöpartiet brukar det handla om friåret, EU-motståndet och kärnkraften.

Fredrik prickade in både lite gammalt och lite nytt på sin lista varför han inte kan rösta grönt. Han lusläste partiprogrammet och fann, till sin fasa:
1. EU-utträde
2. Radering av orimliga bonusar och fallskärmsavtal (i offentligt ägda företag, ville jag flika in)
3. Restriktiva införselkvoter för alkohol + alkoholmonopol
4. Ekonomi utan ränta (han var mest rädd att vi skulle vilja lagstifta bort den :))
5. Ja till Tobinskatt
6. Att vi inte säger blankt nej till skattehöjningar (även om vi sänkt skatten den gångna mandatperioden)
7. Avveckling av kärnkraften
8. Friår och arbetstidsförkortning

9 kommentarer:

  1. Meh, hörru:

    Jag har väl aldrig vänt mig mot motarbetande av könsdiskriminerande reklam? Det är ett hån att säga det om mig och jag kräver upprättelse.

    Jag frågade "Vad menar ni med programmets 'Vi vill motarbeta reklam som inte efterfrågas', hur ska det gå till och vem avgör vilken reklam som efterfrågas och inte?" Att omformulera det till att jag inte kan rösta grönt för att mp vill motarbeta av könsdiskriminerande reklam är direkt oschyst.

    SvaraRadera
  2. (jag är också mot eu-utträde.)

    SvaraRadera
  3. Anonym12:05

    Orimliga bonusar.. inom landstinget i Halland så rullade cheferna rätt rejält ett tag, och de fick bonusar ändå. Något som faktiskt blev billigare för landstinget i slutändan, eftersom senast tillsatta chefen vände ekonomin.

    Exempelvis fick näst senaste avgå efter bara ett halvår eftersom landstinget inte klarade vända ekonomin - han fick 1 miljon i bonus, och den som kom efter honom fick landstinget att gå runt, det blev trots bonusen alltså billigare att avskeda honom och sätta dit en kompetent person.

    Drömläget hade varit att man inte behövde ge nån sparken, men när man måste kanske personen ändå borde få viss ersättning, annars kommer förmodligen ingen våga ta såna jobb, hur kul kan det vara att styra ett landsting i sex månader och sen få sparken utan ersättning. Man har ju dels ingen trygghet i det, och tiden är ju så kort att personen knappt kan ha hunnit göra tillräckligt mycket.

    SvaraRadera
  4. (jag är också emot EU-utträde)

    Och sorry, Fredrik det blev en hård skrivning. My bad. Det var just "oönskad" du vände dig emot?

    SvaraRadera
  5. Har gett dig lite upprättelse nu, funkar "Motarbetande av 'oönskad reklam' (vi menar t ex könsdiskriminerande reklam)"?

    SvaraRadera
  6. Är du mot EU-utträde, Anders?
    Jag är själv ganska skeptisk till det, även om jag är kritisk mot EU som det idag (inte) fungerar. Sympatiserar med Attacs kampanj för ett annat Europa.

    SvaraRadera
  7. H-hm. Jag ska snart komma ut i samband med Valmanifestets EU-punkt. :)

    We think alike, jag är EU-kritisk men stöder inte utträdeskravet. EU borde i princip bara jobba med miljö- och MR-frågor.

    SvaraRadera
  8. Det funkar bättre, men du får gärna lägga till att det inte framgår särskilt tydligt. Det är "reklam som inte efterfrågas", inte "oönskad reklam" som partiprogrammet pratar om och jag vet inte vad ni menar med det och har därför ingen åsikt om er åsikt i frågan.

    Du kan lika gärna ta bort den från listan.

    SvaraRadera