1 juli 2006

Uteslut mp Hagfors!

Dyslesbisk har tidigare bloggat om en miljöpartist i Hagfors som satt in annonser i lokaltidningen på temat "Nej till invandring". Han kandiderar till riksdag och kommunfullmäktige och annonsen var en del av hans personvalskampanj. (artikel på tv4.se)

Jag har varit övertygad om att såväl kommun och regionavdelningen skulle utesluta honom från listorna och var nöjd när regionen plockade honom från riksdagslistan den 21/6 (pressmeddelande). Ett medlemsmöte i Hagfors skulle avgöra kommunlistan, men råddes av regionstyrelsen att utesluta kandidaten även där. Jag var lugn.

Nu är jag förbannad. I ett pressmeddelande förklarar Mp Hagfors att de, inklusive nämnde kandidat, "är för invandring" och att kandidaten står kvar på kommunlistan för att han "lagt ner mycket arbete inför valet här i Hagfors, och gjort Miljöpartiet i Hagfors levande igen." De säger att han "ångrar djupt" de "korta och vilseledande rubrikerna" i annonserna.

Det här är inte OK. Jag tror säkert att Mp Hagfors är fyllt av gröna politiker med sunda värderingar, men genom att inte utesluta den här människan från listan lägger de krokben för hela det gröna partiet. Och framför allt, uppmuntrar de till att flirta med främlingsfientliga väljare.

När Hagfors inte klarar av sitt ansvar mot främlingsfientlighet och rasism tycker jag Mp Riks får göra det - och utesluta lokalavdelningen.

4 kommentarer:

  1. Nej, det är inte okej. Jag håller med dig Anders.

    SvaraRadera
  2. Anonym19:48

    Men snälla nån! Vad sa killen egentligen, och i vilken kontext? Ingen vet, men drevet går lika bra för det. Hur många partimedlemmar är skarpsynta nog att kunna skilja mellan kritik mot invandringspolitiken respektive de individer som valt att invandra? Vi som trodde att det fanns takhöjd i mp har just blivit desillusionerade...

    SvaraRadera
  3. Jag har kommenterat, men får inte det här med trackback att fungera.

    SvaraRadera
  4. Självklart blir det "drev" när en miljöpartist uttalar sig om att "nej till invandring" är något han ska driva i kommunfullmäktige. Alla som läst hans egen utformade annons vet vad "killen sagt", Enrico.

    SvaraRadera