1 juli 2006

feministiskt självförsvar

Jag gillar (V)änsterns förslag om att alla tjejer ska kunna välja feministiskt självförsvar som tilval i gymnasiet. Men jag skulle gärna komplettera med att alla elever ska kunna lära sig självförsvar, t ex på grund av hatbrotten mot invandrare och HBT-personer.

Men feministiskt självförsvar är nischat för att kunna hantera sexualiserat våld, en lär sig att säga nej till sexuellt ofredande, och försvara sig mentalt och fysiskt mot våldtäkter och misshandel.

Vi hade en diskussion när vi jobbade med förra årets Pride House när vi fick ett erbjudande om ett pass feministiskt självförsvar. Vi försäkrade oss om att alla som definierar sig som tjejer skulle få vara med, så att ingen transperson skulle riskera att bli bortvisad.
Sen försökte vi komplettera med självförsvar för andra, men hittade inga instruktörer, tyvärr. I år har de lyckats.

3 kommentarer:

  1. I Linköping motiverade KS ordf Lena Micko (s) att v:s motion om feministiskt självförsvar skulle avslås. Hon tyckte kvinnorna skulle gå före och använda ickevåld.

    Det var i slutet av ett långt fullmäktigemöte för kanske fyra år sedan, så jag orkade tyvärr inte gå upp och fråga henne vad hon egentligen menar, något jag fortfarande ångrar. Inte minst sedan dess är mina tankar om henne inte så höga. Jag bloggade om just Lena Micko idag f.ö.

    Ett litet tillägg till: I Linköping har ju försvarsindustrin SAAB en av sina viktigare anläggningar. Linköpings kommun genom KS ordf Lena Micko har mig veterligen aldrig fört fram att SAAB bör satsa på ickevåld...

    SvaraRadera
  2. Anonym20:09

    Våld föder våld? Nej förlåt, våld är bra om det är kvinna som slår man. Det jämnar ju ut statistiken och gör oss mer jämställda, rent statistiskt.

    Några få av våra trebenta gosedjur uppfyller trots allt den feministiska profetian om omotiverat sexuellt våld. Har någon funderat över risken att de beväpnar sig? Jämför gärna med skräckexemplet USA, där vanligt folk och brottslingar kapprustar för fullt. Resultatet behöver jag inte ens kommentera.

    SvaraRadera