6 juni 2006

Hej Magnus Andersson!

Jag läste din blogg igår där du skrev om att De Gröna verkar vara på väg ut ur riksdagen för att vi saknar lokala kandidater i 74 kommuner (än så länge) och att så många gröna riksdagsledamöter lämnar riksdagen.

Jag vet inte om du medvetet eller omedvetet var tyst om några saker så jag skulle vilja komplettera din bloggpost.

1. Vi ställer i år upp i fler kommuner än förra valet. Som riksdagens minsta parti är det en bedrift, nationell täckning är något som brukar vara förbehållet större partier.

2. Du målar upp s och c som att ni är bra på att mobilisera era medlemmar. Frågan är vad som är mest hedervärt, att behålla sina medlemmar eller mobilisera de som stannar? På wikipedia kan du läsa om hur mp och fp är de enda partierna som har fler medlemmar idag än 2001/2002. Centern har gått från drygt 80 000 till ca 50 000 medlemmar.

3. Att gröna riksdagsledamöter lämnar riksdagen i högre grad än gråa är något positivt för oss. Vi har det till och med inskrivet i interna policies, det kallas rotationsprincip. Och vi har fortfarande gott om folk som vill ställa upp för oss, det behöver du inte vara orolig för.

Ska bli kul att se om du uppdaterar din blogg.
Lycka till i valet.

m g h

Anders Wallner (mp)

9 kommentarer:

  1. Att ni är representerade i fler kommuner än tidigare val visste jag faktiskt inte. Det gör dock knappast någon skillnad.

    Om man saknar valsedlar i var fjärde kommun kan det naturligtvis slå fel på sikt. Trots opinionsstöd kan man inte få röster, eller i alla fall ledamöter, vilket kan göra att människor inte röstar.

    Vad det gäller riksdagsledamöter så vet jag mycket väl om er rotationsprincip. Men normalt är att det är fler borgerliga som slutar än sossar. Nu är det fler vänsterpartister, miljöpartister och sossar som slutar än borgerliga... jag tror det en anledning till det.

    Och ja, det är positivt att vi kan mobilisera. I Bollnäs har vi 30 kandidater, ni har inte några. Vilket skulle du föredra?

    SvaraRadera
  2. Hej, inte alls apropå ditt inlägg, utan bara allmänt hej. :-) Epigonmejlen tycks ju inte funka så jag får lämna en comment istället för ett mail nu när jag så påpassligt ramlade över din blogg. Det var länge sedan! Hoppas allt är bra med dig, skånebo som du tycks vara och allt.

    SvaraRadera
  3. Apropå Wikipedias statistik så är den inte riktig när det gäller Mp. Det var ännu fler som fick partiprogram i alla fall, närmare 7800 personer.

    SvaraRadera
  4. Att ni är representerade i fler kommuner än tidigare val visste jag faktiskt inte. Det gör dock knappast någon skillnad.
    Så ditt antagande om att Mp kommer att tappa stöd pga att vi ställer upp i så få kommuner ändras inte, trots att du nu fått veta att vi ställer upp i fler kommuner än förra valet? Du gör mig förvirrad...

    Nu är det fler vänsterpartister, miljöpartister och sossar som slutar än borgerliga... jag tror det en anledning till det.
    Okej, vad för anledning?

    I Bollnäs har vi 30 kandidater, ni har inte några. Vilket skulle du föredra?
    Tja, jag skulle föredra att vi hade kvar våra medlemmar än att vi tappade nästan hälften och de som var kvar lånade ut sina namn till varandras listor...

    SvaraRadera
  5. I Bollnäs har de få miljöpartister som suttit längst bak i lokalen bestämt sig för att sluta. Ni har en sjundedel så många medlemmar som oss och har inte kandidater i var fjärde kommun. Att jag drar slutsatser av det är väl inte helt märkligt?

    Ifrågasätt hellre än mina, statsvetaren Jörgen Hermanssons, slutsatser kring anledningarna till att fler ur vänstersidan slutar...

    Vad du menar att kandidater lånar ut sina namn förstår jag inte riktigt.

    SvaraRadera
  6. Nu hamnar jag mitt i den heta debatten; men som svar på ditt inlägg på min blogg måste jag säga att det definitivt låter trevligt! Msn förresten: ellen@epigon.nu (still)

    SvaraRadera
  7. Ni har en sjundedel så många medlemmar som oss och har inte kandidater i var fjärde kommun. Att jag drar slutsatser av det är väl inte helt märkligt?
    Nej, det är inte märkligt alls. Men att ni tappat 30 000 medlemmar sen förra valet och att vi ställer upp i 20 nya kommuner sen dess är kanske faktorer du måste ta med i beräkningen? Eller?

    Vad du menar att kandidater lånar ut sina namn förstår jag inte riktigt.
    Nu vet jag inget om Centern i Bollnäs - eller om Centern öht, ni är ju många medlemmar så ni har säkert inte de här problemen - men ett sätt att få större listtäckning är ju t ex att låna namn mellan kommuner. För mig känns det bättre att de medlemmar man har stannar än att man maximerar sin geografiska spridning till vilket pris som helst.

    SvaraRadera
  8. Visst har trender en betydelse, men jag har svårt att tro att du hellre har det läge ni har med en fjärdedel av kommunerna man inte ställer upp i osv... än det läge vi har. Det har du däremot inte kommenterat än.


    Hur kan man låna namn mellan kommuner? Du måste ju vara skriven i den kommun du kandiderar... Tror nog att du får fundera en sväng kring det, eller förstår jag dig fel?

    SvaraRadera
  9. Nej, visst vore det kul med nationell täckning, det säger jag inte emot. Däremot tycker jag din slutsats haltar, att det skulle gå sämre för mp i år pga just täckningen. Det har däremot du inte svarat på.

    På region och riksdagslistor går det alldeles utmärkt.

    SvaraRadera