28 maj 2006

Valmanifestet 2006

Ja, det gick ju sådär att kongressblogga - men nu har jag en nätsladd och min laptop inom räckhåll samtidigt.

Valmanifestet blev färdigt igår kväll. Jag var bland de första talarna och yrkade att statliga chefer som inte lever upp till likalönsprincipen inte ska ha förnyat förtroende. Dels för att jag tycker att det är en himla bra idé som utkräver ansvar för att inget händer med löneklyftorna. Men dessutom ville jag få med det i just valmanifestet för att det hade potential att bli en medial fråga (jag hade rätt).
I utskottet avslogs yrkandet med bred majoritet, men i plenum lyckades jag och andra talare få igenom det.
Dessutom fick jag hälsa till mormor i SVT24.

Sen finns det mycket tankar och funderingar kring olika skrivningar, kanske framför allt punkterna om funktionshinder och mäns våld mot kvinnor. Men överlag tycker jag valmanifestet är bra. Och finansierat.

För det sjukaste i medierapporteringen är att ledarsidor kör på i en fördomsfull "deras löften kostar för mycket, de har inga finansieringsförslag" när valmanifestet dels i sig innehåller så mycket punkter för företagande och jobbmöjligheter i Sverige och vi dessutom har presenterat en rapport för nya jobb i miljösektorn.
Det finns en sammanställning över vilka summor våra vallöften kostar som självklart är balanserad mot statliga intäkter under mandatperioden.

En alternativt kritisk bevakning av kongressen kan man få på tidningen Antis hemsida.

2 kommentarer:

  1. Anonym00:41

    Jag missade din hälsning till mormor. Men jag såg dig som hastigast, leende, innan kameran svepte vidare mot Maria. Wetterstrand alltså. Det var natt och mörkt och sedan bröt de sammandraget för Rapport.

    SvaraRadera
  2. Mm, jag tror att SVT24 genomgående försökte visa mig och Maria tillsammans. ("Nästa talare Anders Wallner, därefter Maria Wetterstrand")

    SvaraRadera