11 maj 2006

debatt på tycho brahe

Idag har jag avverkat tre debatter på Tycho Brahe-skolan i Helsingborg, mot bland andra Ella Bohlin (KDU) och Mats Persson (LUF). Debatterna handlade generellt mycket om ungdomsarbetslöshet, men även högskoleutvidgningen, integrationsfrågor och friskolors förutsättningar dök upp.

Jag framstod nog som en ganska borgerlig miljöpartist, då jag var överens med borgarna om sänkta arbetsgivaravgifter (av mig kompletterade med höjda miljöskatter), samma regler för kommunala- och friskolor (av mig kompletterat med möjlighet att stänga skolor som inte håller måttet) och vikten av arbete för integration (av mig kompletterat med mentorsprogrammet vi arbetar med i Malmö).
Låt gå för det.

Jag inledde varje debatt med "Jag kommer från Grön Ungdom, det enda ungdomsförbundet vars åsikter man kan rösta på den 17 september". Ingen av de grå ungdomsförbundarna protesterade.

4 kommentarer:

  1. Anonym19:45

    Vill inte vänsteralliansen arbeta för integration?

    SvaraRadera
  2. 1) Det finns ingen "vänsterallians". 2) På debatten igår pratade vi om vikten av att komma in i arbetslivet för att lära sig språk och hur man kunde underlätta för det. Då var vänstern och sossarna väldigt tysta och det var jag, LUF, KDU och CUF som hade idéer.

    SvaraRadera
  3. ...och fikan smakade bra? Du får ju ge din bild av skolan. Vad tyckte du?

    SvaraRadera
  4. Ja, skolan var trevlig. Men jag fick aldrig nån bulle... *lite bitter*

    SvaraRadera