19 mars 2006

we´re the nämndemäns

Igår svor jag domareden tillsammans med alla nya migrationsnämndemän i Skåne. Det var ju trevligt, men jag blev lite skrämd av de få inlägg som nämndemännen själva gjorde.
- Får vi ersättning för parkeringsavgiften idag?
- Vad är det egentligen vi ska göra?

Och det värsta, mitt i föredraget av min nya idol, Anna Massarsch från Frivilligorganisationernas fond för mänskliga rättigheter. Hon pratar om hur EU skärpt sin gränskontroll så att färre asylsökande kan komma hit.
- Men jag reser ju ganska frekvent till Tyskland och jag tycker att gränskontrollerna blivit mindre och mindre...
Och så fick hon - på allvar - förklara för honom att det inte är lika lätt att som icke-europé resa i Europa. Suck.

Överlag var det väldigt medelålders, vitt och grått bland de nya nämndemännen. Jag och en SSU-tjej sänkte medelåldern med flera decennier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar