23 mars 2006

En röd Tone i politiken

Tone Schunnesson har blivit ny ordförande i Ung Vänster Malmö och intervjuas i Sydsvenskan, och jag måste säga att hon har sina sidor, läs bara inledningen:
"Fick du inte välja parti?
Jodå. Fick du inte välja tidning?"

Sen kommer ett annat bra stycke:
"Apropå att göra saker, går det att försvara ligister som släpper ut minkar och vandaliserar pälsaffärer?
Jag skulle aldrig försvara det. Det finns så många viktigare saker. Minkar har inget med min vardag att göra."
Det är så skönt att Ung Vänster nu gång på gång tar avstånd från djurrättsfrågan helt och hållet och låter djurrättsaktivisternas val bli lättare.

"Det kanske är miljöpartister som försvarar sådana aktioner?
Miljöpartisterna stickar väl mest koftor."
Kommentar: Vad svarar man på något sånt? (läsartävling?)

6 kommentarer:

  1. Anonym20:28

    Kanske: Parlamentarismen är ändå död så varör inte sticka en fin kofta istället? Småskalighet är bra. Och kommersen tillför inget och hellre sticka en kofta än låta ett litet barn slava för några ören för att vi ska få köpa en kofta billigt och snabbt, eller så...

    SvaraRadera
  2. Jag reagerade också på det där. Mest på den där kommentaren "Minkar har inget med min vardag att göra". Härligt saklig argumentation.

    SvaraRadera
  3. Anonym16:13

    Popvänstern upphör aldrig att förvåna mig, eller som en kompis sa: "Alla partier kör med sina speciella strategier. Ung Vänster Malmös grej är att vara idioter".

    SvaraRadera
  4. Jag är inte heller så svag för djurrättsaktivism, men att avfärda en fråga med att det inte tillhör den egna vardagen visar nog att man har en lite märklig ingång i politiken. Solidaritet handlar väl om andra än en själv, antar jag.

    SvaraRadera
  5. Anonym13:46

    tänk för att vi göra det! (eller åtminstone somliga av oss) :-)

    SvaraRadera
  6. Tone e grymmast i världen!

    Anders gör du inget annat än bloggar?

    Solidaritet betyder gemensamkamp för gemensam intressen, klasskamp!

    Men den ända klasssolidaritet ukna miljömuppar känner är la den med det politiska etablisimanget.

    SvaraRadera