3 februari 2006

positiv queerbehandling?

När jag skolinformerade för RFSL Sthlm hade vi en övning som hette "isberget". Den inleddes med påståendet att om nu 5-10% av Sveriges befolkning är homo/bisexuella och om man känner ca 100 personer (och är en fördomsfri människa) så borde man känna 5-10 homo/bisexuella personer - poäng: varför gör ni inte det? (det var en väldigt heteronormativ övning och den är raderad från skolinformationerna nu, har jag hört).

Jag testade det på mig själv härom dagen när jag åkte pågatåg. Jag gick igenom min telefonbok och hittade ca 110 supposedly straighta bekanta och 75 icke-straighta dito. Så om jag kände 100 personer skulle jag känna 40 homo- och bisexuella.

Då är frågan, har jag blivit så "fördomsfri" att jag halkat över åt andra hållet och är fördomsfull mot straighta, i och med att min bekantskapskrets är så snedvriden. Eller är testet korkat från början? Eller är min telefonbok inte representativ efter att ha varit engagerad i RFSL, Sthlm Pride och Queer Underground i några år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar