16 november 2005

Hallå SVT?

Den alltid så homfoba tidningen Dagen konstaterade för ett tag sedan att "rekordmånga" lämnat Svenska Kyrkan efter beslutet om att välsigna samkönade par. Att de 66 personer som lämnat de 125 stiften skulle haft ekonomiska skäl, sådär en vecka innan nästa gång kyrkoskatten beräknas tror de inte är en rimlig anledning.

Men Dagen förvånar ju inte. Det som är udda med det här är att SVT valde att haka på "nyheten" söndagen den 13:e november, med Dagen som huvudkälla. Det är fan som att ha Sverigedemokraterna som källa i mångfaldsfrågor.

2 kommentarer:

  1. egentligen är du brud1, men jag orkaded inte justera;)

    SvaraRadera
  2. alltså. jag är en av de där 66 personerna (känns fint att kunna höja den statistiken, att det blev "vi 66" istället för "de 65"), och jag kan garantera att det inte var på grund av kyrkomötets beslut om att tillåta välsignelse av homosexuella par. snarare var det ett av skälen till varför jag funderade på det innan jag skickade in utträdeslappen. och jag kan med ganska stor säkerhet säga att det lär vara betydligt fler än 66 personer som överväger att gå med i kyrkan igen den dag då vi alla har samma rättigheter även vad gäller äktenskap. jag ska i alla fall fundera på saken. men den dagen, den sorgen.

    SvaraRadera